För- och nackdelar med Google annonsering?

Vad ska ni välja att spendera marknadsföringsbudgeten på och vad är det som skiljer sökoptimering mot att annonsera på Google?
Google annonsering genom Google Adwords är för de flesta ett bra sätt att nå ut till de som letar efter företagets tjänster eller produkter men att annonsera på Google har både för- och nackdelar jämfört med sökordsoptimering och marknadsföring i den organiska träfflistan.

Några av fördelarna med Google annonsering i söknätverket.

  • Ni betalar först när någon klickar på er annons, besöker er webbplats eller ringer till er.
    Har ni ställt in annonseringen rätt så betalar ni alltså inget för att visa er annons på Google utan det är först när någon klickar på annonsen som det blir en kostnad. Det är därför viktigt att era annonser enbart syns på relevanta sökningar där ni är beredda att betala för ett klick.

  • Ni kan begränsa er annonsering till ett visst geografiskt område som exempelvis en stad.
    Vill ni exempelvis enbart nå kunder i Jönköping så ställer ni in så att era annonser enbart visas för personer som Googlar i Jönköping.

  • Ni kan välja när och hur ofta era annonser ska visas.
    Detta är en stor fördel om ni har en säsongsbetonad tjänst eller produkt. Ni kan också välja när på dygnet ni vill visa annonserna. Ser ni att de flesta köpen görs på kvällen efter klockan 18:00 kan ni välja att enbart visa era annonser mellan 18:00 och 23:00 eller att höja budet per klick just under denna tiden för att få en högre annonsposition.

  • Ni kan nå ut snabbt.
    Till skillnad mot sökoptimeringen går det snabbt att komma ut med Google annonseringen. Så snart er annonskampanj på Adwords är uppsatt och godkänd av Google börjar era annonser att visas.

Några av nackdelarna med Google annonsering i söknätverket.

  • Adwords kan bli kostsamt.
    Att enbart betala per klick kan både vara en nackdel och en fördel.
    Vad priset per klick blir styrs bland annat av hur många andra annonsörer som är villiga att betala för att synas på sökningen. Det kan alltså bli dyrt för ett klick om andra annonsörer är beredda att betala mycket för att få ett klick på deras annons. De senaste åren har Adwords fått fler annonsörer vilket också gjort att priserna gått upp.

  • Sämre synlighet.
    Generellt så klickar ca 70 % på en träff i den ”vanliga” organiska träfflistan och resterande 30 % på en träff bland annonserna. Annonserna visas ovanför och nedanför den organiska träfflistan och har du inte en annonsplats bland de fyra översta platserna hamnar din annons alltså längst ner i träfflistan.

  • Google vill också tjäna pengar.
    När ni anger vilket sökord eller sökfras ni vill att era annonser ska visas på finns det en stor risk att annonsen även visas på liknande ord och fraser fast ni inte angett dessa. Google tjänar pengar på att er klickbudget tar slut och deras system matchar därför era fraser och ord väldigt brett som standard. Även om ni väljer matchningstypen ”exakt matchat” så kommer Google visa era annonser på närliggande ord vilket i vissa fall leder till onödiga klickkostnader.

Google Adwords är relativt enkelt att komma igång med men det är ett stort system och ska er annonsering på Google bli lönsam måste ni själva vara väl insatta eller ta hjälp av ett företag som är certifierade och kunniga i Adwords. Vi på WebDivision har avlagt Googles prov i Adwords och är certifierade partners till Google, kontakta oss gärna om ni vill veta mer!

juni 21, 2017|Nyheter, SEO Tips|
Offert