Meta beskrivning

Lockar dina besökare till klick

Utforma en bra metabeskrivning

För att få bra resultat ur ett SEO perspektiv är det många olika parametrar som spelar in. Men genom att bemästra de grundläggande så kommer man en bra bit på vägen både som amatör och yrkesman.

I denna del i vår SEO Guide kommer vi att gå igenom description taggen eller ”meta beskrivning” som det heter på svenska, allt ifrån dess betydelse och hur den bör utformas för att bli så optimal som möjligt både för besökarna och för sökmotorerna.

Behöver ni hjälp med SEO-arbetet? Kontakta oss!

7-bg-122

Detta säger våra kunder

"Vi har arbetat med WebDivision sedan 2012.
De hjälper oss med både annonsering på Google och sökmotoroptimering av vår sajt.
De har gjort ett bra jobb och har under dessa år varit en viktig partner för vår digitala tillväxt. Vi kan varmt rekommendera dem som leverantör."
Niclas Allen
Brandexperten Sverige AB
2016 valde vi att börja med WebDivision som samarbetspartner för vår sökmotormarknadsföring.
Trots en relativt liten budget fick de oss att ranka i topp på Google för våra viktigaste sökord.

En engagerad leverantör som levererar vad de lovar.
Dan Poltrago
designsegel.se
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Svensk Certifiering
T-emballage
Taktäckarna
Leif Arvidsson
Vetri
Brandexperten

En bra meta beskrivning
lockar till klick!

Man skulle kunna beskriva en sidans meta beskrivning som ingressen i en tidningsartikel, eftersom den beskriver mer detaljerat vad innehållet handlar om än vad en sökordsoptimerad titel gör.

Samtliga sidor på en webbplats bör ha en egen och framförallt unik beskrivning som ett komplement till titlarna (meta title taggen) som hjälper till att ytterligare informera om vad de respektive sidorna på webbplatsen handlar om.

Ni har säkert stött på och läst meta beskrivning mängder utav gånger utan att veta om att det varit just den. Detta eftersom det är den beskrivande text som återfinns under rubrikerna i resultatlistorna i sökmotorerna. På grund av att den visas just i sökresultatlistorna så bidrar det till att sidans beskrivning är en de avgörande faktorerna för att en besökare ska välja att klicka på en länk eller inte.

Frågor ni bör ställa er är om era meta beskrivningar på er webbsida är relevanta, lockande och tydliga nog för att återspegla det som eftersöks.

Google ADS

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​
7-bg-125

Hur utformar man en lockande
och relevant beskrivning?

I likhet med title taggen som ni kan läsa mer om i vår första del i vår SEO guide så ska meta description taggarna mer detaljerat beskriva för sökmotorerna och besökarna vad de olika sidorna handlar om. Det är väldigt viktigt att ni i första hand skriver descriptions för besökarna eftersom det är dem ni vill ska finna just er webbsida intressantast och mest lockande i sökresultaten. Vilket medför att chansen blir större att de klickar sig in på just er webbsida. Nedan finner ni några bra tips på vad ni bör ha i åtanke när ni utformar texterna för era meta beskrivningar. 

En meta beskrivning (description tag) bör inte innehålla mer än totalt 156 tecken eftersom detta är vad sökmotorn (Google) visar som mest i sökresultatlistorna. I början av 2018 gav Google tillåtelse att nyttja upp emot 320 tecken men den möjligheten försvann efter ett par månader och nu hösten 2018 är det alltså 156 tecken som är riktlinjerna från Google. Efter 156 tecken så visas ”…” istället för resterande tecken i meta description om antalet överstiger detta. (Efter Googles senaste uppdatering är det egentligen pixelbredden som de går på men håller ni er till 156 tecken så klarar ni er.)

Vilken SEO optimering passar er?

Få nya kunder via Google

Få nya kunder via Google