SEO för webbutiker

För ökad trafik och ökad försäljning

SEO för e-handel

Vi hjälper e-handlare att öka sin försäljning via Google!

SEO för e-handel är en självklarhet eftersom verksamheten är beroende av digital närvaro. Oavsett om din webbutik är ny eller äldre är det viktigt att kontinuerligt jobba med sin sökmotoroptimering för att lyckas, speciellt när det idag är lättare än någonsin att starta en ny e-handel och konkurrensen ökar.

Att jobba med sökmotoroptimering för en webbutik som driver e-handel kräver en lite annan strategi jämfört med många andra sajter.

En webbutik består ofta av väldigt många olika produkter, vilket innebär att det ofta är många sökningar man vill ranka högt upp på och dessutom i flera olika varianter. Samtidigt vill man driva trafiken till en bra sida med flera valmöjligheter för besökaren, därför gäller det att ha en bra SEO strategi för e-handeln innan man genomför den.

Öka synlighet och försäljningen!

En webbshop vill synas på riksnivå och helst med alla produkter, produkter som dessutom byts ut efter hand. SEO för e-handlare är mer dynamisk och därför är det viktigt att inte stirra sig blind på enbart ett par huvudsökningar utan tänker långsiktigt och på flera varianter av sökningar på produkter. Här gäller det att hitta konverteringsdrivande sökfraser och sökord där kunden är nära ett köp.

Driva mycket trafik är alltid kul, att driva rätt trafik och öka försäljningen tycker vi är roligare!

Kontakta oss för att höra hur vi kan öka försäljningen för er e-handel!

SEO för e-handlare

Detta säger våra kunder

Sedan 2021 har WebDivision hjälpt oss SEO-strategi. Redan några månader in i samarbetet upplever vi att personliga kontakten och uppföljningar fungerar bra.

De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
Camilla Silbersky
ClearOn AB
Vi har haft ett utmärkt samarbete med WebDivision i flera år och är nöjda med detta. Deras medarbetare är drivande och arbetar aktivt med att förbättra vårt SEO arbete.

Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Thomas Wuttke
Decosteel
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Svensk Certifiering
Taktäckarna
Leif Arvidsson

Sökmotoroptimering för webshop

SEO för e-handel – Har dom andra för stort försprång?

I vissa fall kan det så klart vara otroligt tuff konkurrens på vissa sökord, det beror också på ert utgångsläge och det mål som kan man ha på lång sikt. I stället kan strategin vara att jobba för dom som är lite längre i sin sökresa, exempel:

En person som Googlar på exempelvis ”klänning” har inte definierat vilken klänning den är ute efter, om personen vill köpa online och vilket märke som efterfrågas. Personen kanske bara vill ha inspiration och letar efter bilder på snygga klänningar.

Googlade personen däremot på ”klänningar barn” har sökningen varit lite tydligare med vad som efterfrågas, ”klänningar barn bröllop” ännu tydligare och slutsökningen blir kanske ”rosa klänning barn bröllop”.
Det är vad vi kallar en specifik sökning och resulterar oftast i klick och genomfört köp, när man jobbar med sökmotoroptimering för webbutiker är det denna typ av sökningar man inte får missa!
För en webshop är marknadsföring via Google nästan allt, det är där vi söker och det är via Google vi hittar produkterna. Vi har varit igång sedan 2007 och har arbetat med sökoptimering mot flera olika e-handelsföretag, allt från kläder, skönhet, bygg och inredning.
De alla har gemensamt är att deras trafik och deras försäljning ökar!

Få nya kunder via Google

Få nya kunder via Google

Konkurrens inom e-handels SEO​

Eftersom det idag är en självklarhet att handla på nätet och det har blivit lättare att starta en e-handel ökar även konkurrensen. E-handlare blir mer och mer medvetna om sin SEO och då krävs oftast stor kompetens och hjälpmedel för att nå bra synlighet. Det betyder inte att det är omöjligt.

År 2020 växte branschen med 40 % och tiotals konsumentmiljarder flyttades från fysiska butiker till e-handeln. 2021 blev också ett starkt år för e-handeln då tillväxten var ytterligare 20% och omsatte 146 miljarder SEK. Det betyder också att företag är beredda på att lägga mer budget på sin marknadsföring.
Det är också därför du behöver en tydlig SEO-strategi för webshopen, så du vet att du jobbar med sökordoptimeringen på rätt sätt och att den blir lönsam.

SEO ska ses som långsiktigt och även om du inte får resultat imorgon är det dock oftast en väldigt bra ROI, det finns heller ingen begränsning i antal klick. Vi tycker det är viktigt att du som investerar i digital marknadsföring också ser vad det ger för resultat för er e-handel, därför hjälper vi till att sätta upp spårningar så du ser vart trafiken och köpen kommer ifrån och redovisar detta på ett lättbegripligt sätt.

Om du läst hit så tycker vi du kan höra av dig så kan vi prata optimering och hur vi kan hitta nya kunder till din webshop!

Det beror så klart på vilken bransch du är i, hur stor konkurrens det är och vilka mål du har? Men en bra tumregel för ett ambitiöst företag är att lägga 5-10% av omsättningen på sin marknadsföring. Webshopar är beroende av sök och synlighet så en relativt stor del av denna brukar läggas på Google Marknadsföring. Sen är det viktigaste att ni mäter resultatet och ser vilka kanaler som genererar mest till er.

Det kan vi enkelt svara på. Ring, mejla eller skicka in en förfrågan så kan vi göra en första analys åt er.

Det finns olika upplägg och sätt att jobba med SEO för webbshopar. Det kan vara allt från några tusen i månaden upp till hundratals tusen i månaden. Det viktigaste är att man kommer i gång, då kan man alltid utöka samarbetet med tiden och resultatet.

Ja, det är ett sätt för Google att avgöra om din sida är trovärdig och rekommenderad. Det finns också olika sätta att jobba med, ett sätt är att själv försöka få andra trovärdiga sidor att länka till din webbshop. När vi samarbetar har vi alltid en bra länkstrategi med starka länkar för att boosta din sida.