SEO för webbutiker

För ökad trafik och ökad försäljning

SEO för e-handel

Att jobba med sökmotoroptimering för en webbutik som driver e-handel kräver en lite annan strategi mot många andra sajter.

En webbutik består ofta av väldigt många olika produkter, vilket innebär att det ofta är många sökningar man vill ranka högt upp på och dessutom i flera olika varianter.

Om vi tar en redovisningsbyrå som exempel. En redovisningsbyrå har några få sökningar som är extra viktiga för dom, t.ex. ”redovisningsbyrå stockholm” och ”bokföringsbyrå stockholm” om det vill nå ut i Stockholm. 

En webshop däremot vill synas på riksnivå och helst med alla deras produkter, produkter som dessutom byts ut efter hand. SEO för e-handlare är mer dynamisk och därför är det viktigt att inte stirra sig blind på enbart ett par huvudsökning utan tänker långsiktigt och på flera varianter av sökningar på deras produkter. Här gäller det att hitta konverteringsdrivande sökfraser och sökord där kunden är nära ett köp.

SEO för e-handlare

Detta säger våra kunder

Efter samtal med flera aktörer i branschen valde vi WebDivision för vår nystartade e-handel eftersom dom kändes proffsiga, enkla och mest lyhörda för vår vision.
Redan efter några månader in i vårt samarbete upplever vi att den personliga kontakten och regelbundna uppföljningarna fungerar väldigt bra.
Simon Alexandersson
Smålandssnickerier AB
Vi på Åre Travel hyr ut boenden med självhushåll och bästa läge i Åre. Vi kontaktade WebDivision för att få fler bokningar via vår hemsida genom att öka synligheten på Google.
Vi är imponerade av resultatet av deras arbete och kan varmt rekommendera denna SEO byrå.
Malin Lindgren
ÅRE TRAVEL DESIGNER AB
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Svensk Certifiering
T-emballage
Taktäckarna
Leif Arvidsson

Sökmotoroptimering för webshop

En person som Googlar på exempelvis ”klänning” har inte definierat vilken klänning hon är ute efter, om hon vill köpa online och vilket märke hon vill ha. Personen kanske bara vill ha inspiration och letar efter bilder på snygga klänningar.
Googlade hon däremot på ”klänningar barn” har hon varit lite tydligare med vad hon ska ha, ”klänningar barn bröllop” ännu tydligare och slutsökningen kanske blir ”rosa klänning barn bröllop”.
Det är efter denna sökningen som hon kommer klicka in och göra sitt köp, här är hon nära ett köp och när man jobbar med sökmotoroptimering för webbutiker är det denna typ av sökningar man inte får missa!

För en webshop är marknadsföring via Google nästan allt, det är där vi söker och det är via Google vi hittar produkterna. Vi har varit igång sedan 2007 och har arbetat med sökoptimering mot flera olika e-handelsföretag, allt från kläder, skönhet, bygg och inredning.

De alla har gemensamt är att deras trafik och deras försäljning ökar!

Få nya kunder via Google

Få nya kunder via Google