Loading...
Sökordsanalys
Relevansoptimering
Länkstrategi
Uppföljning

Länkar till er hemsida

För några år sedan kunde man ta sin sida till toppen av Google genom att lägga in några meta-keywords på sin hemsida. Be vännerna att lägga en länk med sökordet man ville synas på från deras bloggar. Idag har Google blivit bättre och sökmotoroptimeringen svårare.

Externa länkar till er hemsida är fortfarande den enskilt viktigaste rankingfaktorn för att ta bra placeringar på Google. Genom att skaffa länkar från andra sidor berättar vi för Google att vår sida har ett bra innehåll och är värd en bättre placering så att fler kan upptäcka sidan. Man kan lite förenklat säga att varje länk som någon lägger mot er hemsida ger ett tips eller en röst på er hemsida.

Länkstrategi

Vad är en bra länk?

Om vi fortsätter med liknelsen att någon som lägger en länk mot er hemsida tipsar och röstar på er hemsida. När Google hittar länken till er hemsida så försöker de bedöma de styrkan i länken genom att fråga sig. Har länken relevans? Kommer den från en sida som har förtroende hos Google? Har den övriga texten på länksidan relevans? Allt detta påverkar länkens kraft och möjlighet att påverka er sidas position hos Google.

Det gäller alltså inte bara att skaffa externa länkar till er hemsida utan de ska också vara rätt typ av inlänkar som ger kraft och relevans till er hemsida. För en sökmotoroptimerare är detta arbetet det mest tidskrävande och mest avancerade delen av optimeringsarbetet.

Exempel på en bra inlänk till er hemsida.

  • En länk som kommer från en sida som är relevant för innehållet på er hemsida.
  • En länk från en sida som i sin tur har relevanta och starka länkar som är relevant för innehållet på er hemsida.

  • En länk som kommer från en sida som har ett högt förtroende hos Google.

  • En länk som länkar med rätt ankartext.

Skaffa naturliga inlänkar

För att lyckas bra med ditt länk-bygge måste ni hela tiden ha med dig att det ska ske på ett så naturligt sätt som möjligt. Skaffa länkar i den takt som motsvarar er sidas innehåll , storlek och tidigare länkprofil och arbeta med variation i länkarna. Det är t.ex. inte så naturligt att ni får 50 eller ens kanske 10 länkar på en dag till er hemsida. Är er hemsida aftonbladet.se så är det väldigt naturligt men har ni en mer vanlig hemsida så ser det konstigt ut för Google. Detta kan resultera i att ni inte får någon kraft alls eller till och med straffas av Google för ert försök att manipulera träffresultatet.

En naturlig länk är en länk från en sida som är relevant för er hemsidas innehåll, då ger den som mest styrka. Ni ska alltså be alla era kompisar om att länka till er sida från deras bloggar om dessa inte är relevanta för er sidas innehåll.

När ni väl skaffat några länkar i rätt takt och från rätt sidor så är det viktigt att ni tänker på variationen i er länkbild. Har ni fixat ihop 10 länkar där ankartexten är sökordet ni vill synas på så ser det väldigt konstigt ut när Google tittar på er länkbild. Massa länkar där alla länkar med sökordet ”smycken” till er smyckesida är inte naturligt, variera därför era ankartexter.

Variera också mellan olika länktyper, det finns ingen sida som bara har länkar från forum eller bara länkar från bloggar. Ni behöver en bra mix av olika länktyper för att lyckas. En länk till er hemsida kan också märkas med ”Follow” eller ”Nofollow” för att berätta för Google om de ska följa länken eller inte. Vår uppfattning är att en sida med bara ”followlänkar” ser rätt onaturligt ut och därför tycker vi att ni bör ha en mix även här men att marionetten av era länkar har ”follow”

Lässtrategi och offpage optimering är ett avancerat ämne och många i optimeringsbranschen har olika åsikter kring hur man bör jobba med detta. Vi tror på att arbeta med detta på ett så naturligt, kontrollerat och långsiktigt sätt som möjligt. Ta en kontakt med oss om ni vill veta mer om hur ni kan skaffa bra länkar till er hemsida.

Vi har hjälpt över 300 företag att synas på Google
Vill ni också få nya kunder genom Google?

 

Fyll i formuläret så
skickar vi en kostnadsfri offert
Eller ring oss: 0380-127 00
så hjälper vi er!

GOOGLEANNONSERING

Med annonsering på Google når ni snabbt ut till de som söker efter era tjänster eller produkter. Ni betalar bara när någon klickar på just er annons.

SÖKORDSOPTIMERING

Öka synligheten i Googles träfflista och nå kunder som aktivt letar efter det ni erbjuder. Hos oss betalar ni bara för de dagar ni syns på Googles förstasida!

SÖKMOTOROPTIMERING

Genom att arbeta med rätt sökord och sökmotoroptimering både på och utanför er hemsida hjälper vi er att lyckas med er marknadsföring på Google.

Vanliga frågor

Ja, de flesta i branschen är rätt överens om att om man jobbar med inlänkar på fel sätt så kan det skada er hemsida på så vis att du tappar positioner eller försvinner helt från Googles träfflista. Det ska dock mycket till för att en sida ska kunna straffas av Google på grund av länkar som riktats mot sidan.

Om något tidigare seo-bolag, du själv eller någon annan har riktat dåliga länkar mot er hemsida så kan det vara bra att plocka bort dem. Försök först själv att kontakta de som ansvarar för den dåliga länken och går inte det så kan ni pröva att meddela Google om era dåliga länkar. Ni kan skicka in en lista till Google över länkar ni vill att dom ska ignorera genom Disavow i Google Search Console.

Om ni får en länk på vår sida kan jag få en länk på er sida? Att byta länkar med en annan sida är lätt för Google att genomskåda och brukar inte ge så mycket kraft, försök att skaffa länkar på annat sätt.

Att länka ut från er hemsida till andra sidor är bra men även här ska det ske på ett naturligt sätt. 50 länkar från er hemsida till andra hemsidor är rätt ovanligt på en vanlig företagshemsida men några länkar till era leverantör eller kunder är inget konstigt.

Offert