Sökmarknadsföring

– Hitta rätt ord för sökmarknadsföringen

Rätt ord för er sökmarknadsföring

Första steget när vi ska sökoptimera en hemsida är att göra en sökordsanalys för att hitta bra ord/sökningar att marknadsföra sig på.

När ni ska välja sökord för er sökmarknadsföring på Google bör ni välja ord och fraser som är relevanta för sidans innehåll och som folk faktiskt söker på. Har man ett Google-konto kan man använda Googles egna sökordsverktyg ”sökordsplanerararen”, med hjälp av detta verktyg kan man få fram statistik på hur många som söker efter ett ord på Google.

Ni kan också använda Googles sökhjälp, när ni börjar skriva något i sökrutan har ni kanske märkt att Google fyller på med förslag under tiden ni skriver? De förslagen Google ger er är sökord eller sökfraser som det söks mycket efter och som är populära sökfraser.

Vilka sökbegrepp söks det mest på i er bransch och vilka sökfraser ger troligtvis mest affärer? Ta reda på det genom att låta oss göra en kostnadsfri sökordsanlays!

Sökord

Detta säger våra kunder

"Vi har arbetat med WebDivision sedan 2012.
De hjälper oss med både annonsering på Google och sökmotoroptimering av vår sajt.
De har gjort ett bra jobb och har under dessa år varit en viktig partner för vår digitala tillväxt. Vi kan varmt rekommendera dem som leverantör."
Niclas Allen
Brandexperten Sverige AB
2016 valde vi att börja med WebDivision som samarbetspartner för vår sökmotormarknadsföring.
Trots en relativt liten budget fick de oss att ranka i topp på Google för våra viktigaste sökord.

En engagerad leverantör som levererar vad de lovar.
Dan Poltrago
designsegel.se
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se

Mycket besökare till er hemsida

Det är viktigt att inte stirra sig blind på enbart sökvolymen. Satsar man på ett för brett sökord bara för att det ordet har flera tusen sökningar per månad kan det lätt leda till fel typ av trafik. Jobbar ni som rörmokare i Göteborg och väljer att sökmarknadsföra er på ordet ”vvs” så kommer ni med all säkerhet, om ni rankar plats 1 på det ordet få mycket trafik till er hemsida. Det är egentligen inte mängden trafik till hemsidan som de flesta är ute efter utan snarare rätt trafik och trafik som kan leda till nya kunder. Sannolikheten att någon som söker på ordet ”vvs” är ute efter en lokal rörmokare i Göteborg är rätt liten. Mer troligt är att personen vill hitta information om vvs eller veta vad förkortningen står för, det kan ju faktisk vara så att man är ute efter ett vvs-arbete fast i en stad på andra sidan Sverige. 

Rätt sökord ger rätt besökare

Vad är då rätt sökord och sökfraser att sökmarknadsföra för en rörmokare som jobbar lokalt i Göteborg? Ja, vi blir duktigare och duktigare på att formulera oss och söka på Google, vi söker ofta rätt detaljerat för att inte behöva klicka oss igenom flera sidor innan vi hittar det vi söker. Med anledning av detta så skulle sökorden ”Vvs i Göteborg” eller ”Rörmokare Göteborg” vara betydligt bättre sökfraser att att marknadsföra sig på än exempelvis bara ordet ”rörmokare”. En person som sökt på detta vet precis vad han är ute efter och att få in denna typen av trafik på hemsidan ger rätt trafik och rätt besökare. 

Det gäller alltså att inte marknadsföra sig på för breda sökningar och samtidigt inte sökfraser och sökord som är för snäva.

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​
SEO sökord

Vad är ett bra sökbegrepp?

Om ni säljer t.ex. smycken i på e-shop så är det lätt att tro att om ni syns på ordet ”smycken” så kommer ni sälja mer i er e-butik.

Syns ni på ordet smycken så kommer ni sannolikt att få mycket besökare till er sida men kanske inte så många affärer. Varför?

jo, om du exempelvis är ute efter ett silverarmband så går ni nog inte ut på Google och skriver ”smycken”, du vet att ni kommer få fram många ointressanta sidor som säljer mer än bara silverarmband. Vi har blivit duktiga på att söka och därför skriver vi kanske ”silverarmband” eller ”silverarmband Pandora” om vi vet vilket märke som vi är ute efter.

Tänk på att få köpare till er hemsida och att sökmarknadsföra er hemsida på sökord som är mer specifika.

Vilket upplägg passar er?

Vad betyder longtail optimering?

När man prata om Long tail och sökmarknadsföring betyder det att man försöker skriva ett bra innehåll där man försöker få in ord som någon kan tänkas söka på men som är lite för långsökt för att ”punktoptimera” mot.

Om ert huvudord är t.ex. ”värmepumpar” och ni har en hemsida med en lång och välskriven text kring detta. Då kommer ni att synas på många andra sökord än bara det ordet ni satsar på, ni har en lång svans för ert huvudsökord. Ni kan t.ex. bli synlig för ord som ”billig värmepump till villa”, eller ”värmepump IVT greenline 920″ osv.

Marknadsföring SEO

Få nya kunder via Google

Få nya kunder via Google