Sökmarknadsföring

– Hitta rätt ord för sökmarknadsföringen

Rätt ord för er sökmarknadsföring

Första steget när vi ska sökoptimera en hemsida är att göra en sökordsanalys för att hitta bra ord/sökningar att marknadsföra sig på.

Vid val av sökord för er sökmarknadsföring på Google bör vi välja ord och fraser som är relevanta för sidans innehåll och som folk faktiskt söker på. Har man ett Google-konto kan man använda Googles egna sökordsverktyg ”sökordsplaneraren”, med hjälp av detta verktyg kan man få fram statistik på hur många som söker efter ett ord på Google.

Det går även att använda Googles sökhjälp, när man börjar skriva något i sökrutan har börjar Google fylla på med förslag under tiden du skriver? De förslag Google ger är sökord eller sökfraser som det söks mycket efter och som är populära sökfraser.

Vilka sökbegrepp det söks mest på i er bransch och vilka sökfraser ger troligtvis flest affärer? Ta reda på det genom att låta oss göra en kostnadsfri sökordsanalys!

Sökordsanalys

Detta säger våra kunder

Sedan 2021 har WebDivision hjälpt oss SEO-strategi. Redan några månader in i samarbetet upplever vi att personliga kontakten och uppföljningar fungerar bra.

De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
Camilla Silbersky
ClearOn AB
Vi har haft ett utmärkt samarbete med WebDivision i flera år och är nöjda med detta. Deras medarbetare är drivande och arbetar aktivt med att förbättra vårt SEO arbete.

Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Thomas Wuttke
Decosteel
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Svensk Certifiering
Taktäckarna
Leif Arvidsson

Sökordsanalys för en större målgrupp

Det är viktigt att inte stirra sig blind på enbart sökvolym. Satsar man på ett för brett sökord bara för att det ordet har flera tusen sökningar per månad kan det lätt leda till fel typ av trafik. Jobbar ni som rörmokare i Göteborg och väljer att sökmarknadsföra er på ordet ”VVS” kommer ni med all säkerhet, om ni rankar plats 1 på det ordet få mycket trafik till er hemsida. Det är egentligen inte mängden trafik till hemsidan som de flesta är ute efter utan snarare rätt målgrupp och trafik som leder till en nya kund. 

Sannolikheten att någon som söker på ordet ”VVS” är tillhör målgruppen som letar efter en lokal rörmokare i Göteborg är rätt liten. Mer troligt är att personen vill hitta information om VVS eller veta vad förkortningen står för. Det kan även vara så att målgruppen letar efter ett företag i en helt annan del av Sverige. Därför försöker vi i sökordsanalysen definiera vilken er målgrupp är och hitta sökord som är nischade mot dem. 

Rätt sökord ger rätt besökare

Vad är då rätt sökfras och sökord att sökmarknadsföra för en rörmokare som jobbar lokalt i Göteborg? Ja, vi blir duktigare och duktigare på att formulera oss och söka på Google, vi söker ofta rätt detaljerat för att inte behöva klicka oss igenom flera sidor innan vi hittar det vi söker. Med anledning av detta så skulle sökorden ”VVS i Göteborg” eller ”Rörmokare Göteborg” vara betydligt bättre sökfraser att att marknadsföra sig på än exempelvis bara ordet ”rörmokare”. En person som sökt på detta vet precis vad han är ute efter och att få in denna typen av trafik på hemsidan ger rätt trafik och besökare. 

Det gäller alltså att inte marknadsföra sig på för breda sökningar och samtidigt inte sökfraser och sökord som är för snäva.

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

År i branschen
4 år
Antal SEO-kunder
14
Klickar på de 3 första resultaten​
5 %
SEO sökord

Vad är ett bra sökbegrepp?

Om ni säljer t.ex. smycken i på e-shop så är det lätt att tro att om ni syns på ordet ”smycken” så kommer ni sälja mer i er e-butik.

Syns ni på ordet smycken så kommer ni sannolikt att få mycket besökare till er sida men kanske inte så många affärer. Varför?

Jo, om du exempelvis är ute efter ett silverarmband så går ni nog inte ut på Google och skriver ”smycken”, du vet att ni kommer få fram många ointressanta sidor som säljer mer än bara silverarmband. Vi har blivit duktiga på att söka och därför skriver vi kanske ”silverarmband” eller ”silverarmband Pandora” om vi vet vilket märke som vi är ute efter.

Tänk på att få köpare till er hemsida och att sökmarknadsföra er hemsida på sökord som är mer specifika.

Vilken SEO optimering passar er?

Vad betyder longtail optimering?

När man pratar om ”Long tail” och sökmarknadsföring betyder det att man försöker skriva ett bra innehåll där man försöker få in ord som någon kan tänkas söka på men som är lite för långsökt för att ”punktoptimera” mot.

Om ert huvudord är t.ex. ”värmepumpar” och ni har en hemsida med en lång och välskriven text kring detta. Då kommer ni synas på många andra sökord än bara det ordet ni satsar på, ni har en lång svans för ert huvudsökord. Ni kan t.ex. bli synlig för ord som ”billig värmepump till villa”, eller ”värmepump IVT greenline 920″ osv.

Marknadsföring SEO

Få nya kunder via Google

Få nya kunder via Google