Sökoptimering på Google

Testa sökoptimering som verkligen ger resultat

Sökoptimering av er hemsida

Att arbeta med sökoptimering (SEO) innebär att man förbättrar en hemsida för att den ska ranka högt upp i Googles sökresultat. För att nå bra placeringar på sökningar med konkurrens krävs både sökoptimering av själva hemsidan tillsammans med en välplanerad länk-strategi. Detta kallas i vår bransch för ”on-page optimering” och ”off-page optimering”.

Det första man bör göra innan man påbörjar optimering är att ta reda på vilka sökfraser man vill ha synlighet för och vilka mål på hemsidan som besökaren önskas genomföra. Efter att ha gjort en förstudie och en grundlig sökordsanalys så kan man sedan anpassa sajten utifrån detta.

Behöver ert företag hjälp med sökmotoroptimering?
Vi har mer än 10 års erfarenhet av SEO både on-page och off-page optimering!

Detta säger våra kunder

"Vi har arbetat med WebDivision sedan 2012.
De hjälper oss med både annonsering på Google och sökmotoroptimering av vår sajt.
De har gjort ett bra jobb och har under dessa år varit en viktig partner för vår digitala tillväxt. Vi kan varmt rekommendera dem som leverantör."
Niclas Allen
Brandexperten Sverige AB
Vi på Åre Travel hyr ut boenden med självhushåll och bästa läge i Åre. Vi kontaktade WebDivision för att få fler bokningar via vår hemsida genom att öka synligheten på Google.
Vi är imponerade av resultatet av deras arbete och kan varmt rekommendera denna SEO byrå.
Malin Lindgren
ÅRE TRAVEL DESIGNER AB
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Svensk Certifiering
T-emballage
Taktäckarna
Leif Arvidsson
Vetri

Förstudie för sökoptimering

En bra förstudie är första steget i sökoptimeringsarbetet. När vi gör en förstudie börjar vi alltid med en kort intervju med vår kund för att få en bra bild av deras verksamhet och vilka mål de har med deras sökoptimering på Google. 

Vi undersöker sedan vilka sökfraser som har mest affärspotential för kunden, hur sökvolymen ser ut för olika söktermer, vilka sökningar som är populära i kundens bransch och om det är så att kunden redan syns bra på några av dessa?

Hur sajtens länkbild ser ut och vad som kommer att krävas i form av länk-strategi är en annan del i förstudien. Här analyseras även webbplatsens tekniska förutsättningar så att det inte föreligger några hinder med exempelvis CMS-verktyget som används.

En förstudie handlar kortfattat om att göra en grundlig undersökning över hur kunds nuläge ser ut, vart affärspotentialen ligger och vilka förutsättningar sajten har.

Utan en väl genomförd sökordsanalys så blir det svårt att göra de andra delarna i sökoptimeringsarbetet. Man behöver ha en plan över vilka sökord och sökfraser sidan ska anpassas efter, vilka ord man ska bygga länkar mot och vilka sökbegrepp som kan vara viktiga att mäta.

Sökoptimering förstudie

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​
sökoptimering skärm

Sökoptimera hemsidan

När förstudien är gjord och vi har klart för oss vilka sökfraser/sökord vi ska börja fokusera på kan vi sedan påbörja arbetet med att sökoptimera hemsidan.

Vi brukar prata om en teknisk sökoptimering och en innehållsoptimering. En teknisk optimering handlar bland annat om Titlar, rubriktaggning, meta-data, bildtaggning, sidhastighet, sidstruktur och internlänkar.

En innehållsoptimering innebär att vi tar fram en åtgärdsrapport och riktlinjer för hur content, alltså själva texten bör anpassas för de olika sökfraserna/sökorden. Sökoptimering av innehåll är egentligen rätt logiskt, finns inte fraserna man vill synas på med i texten så har Google svårt att tycka att just den sidan är den bästa och mest relevant att visa i träfflistan.

Att få till ett sökmotoranpassat innehåll som samtidigt är intressant och bra för besökare kan vara lite klurigt, innehållet behöver dessutom vara unikt så att inte Google hittar texten på flera andra undersidor på er sajt.

Vi har dock bra lösningar och tips för hur man kan få till det på ett bra sätt.

Få nya kunder via Google

Få nya kunder via Google

Länkar som ger SEO-kraft

Det arbete som ofta kallas för off-page innefattar i korthet sökoptimering som sker utanför hemsidan. Här jobbar vi med en väl planerad länk-strategi som skräddarsys för varje kund och uppdrag. Länkar från andra webbplatser är idag helt avgörande för hur ni kommer placera er i träfflistan och en avgörande del i sökoptimeringsarbetet. Finns det lite konkurrens på sökningen man vill synas på kommer det inte räcka med en bra on-page. 

Länk-strategi är ett komplext arbete, man kan lite förenklat säga att Google ser en länkar från en andra webbplatser som pekar till din sajt som ett ”tips” eller en ”röst” på din webbplats. 

Det berättar för Google att din webbplats har förtroende, popularitet och relevans för ett visst ämne. Vilket ämne detta är beror på hur länken till er webbplats är utformad och vad sajten som länkar till dig handlar om.

Alla länkar har olika styrka och olika kraft för de sökfraser man sökoptimerar för och det är just det som gör detta så kraftfullt! 

Länkar sökoptimering

Vilken SEO optimering passar er?

Sammanfattning

Analys & förstudie

Det första steget i vårt arbete är att vi gör en förstudie. Här analyserar vi bland annat sökbeteendet i er bransch för att få fram de sökfraser med mest affärspotential. Vi kollar över trafiken och innehållet på sajten för att skapa oss en bild av nuläget, vilka brister som finns och vilka åtgärder som bör göras för att nå målen.

Sökoptimering & länkar

När förstudien är gjord så är nästa steg att sökoptimera er hemsida. Vi optimerar sidans tekniska delar så som metadata, uppbyggnad, rubriker och sidtitlar. Hur högt upp i träfflistan ni hamnar påverkas även av externa faktorer som t ex hur många andra sidor som länkar till er sida. Vi jobbar därför alltid med en länkstrategi speciellt anpassad för er hemsida och de sökord vi skapar synlighet för. Detta är ett arbete som kräver kontinuerligt underhåll och ständigt nya relevanta länkar till er webbplats.

Innehållsoptimering

För att innehållsoptimera era målsidor tar vi fram utvecklingsförslag och riktlinjer på hur ni själva kan arbeta med ert innehåll på hemsidan för att påverka möjligheterna till bättre placeringar på Google. Vi tar fram tydliga riktlinjer för hur ni kan sökoptimera ert textinnehåll. Vi kan även anlita skribenter om ni behöver hjälp att ta fram nytt content för er hemsida.

Rapportering & uppföljning

Vi mäter er trafik och er synlighet på Google dagligen och rapporterar löpande till er genom tydliga och lätt-förståeliga rapporter. I vår kundportal syns er rankingutveckling för era olika sökord, varifrån trafiken kommer och hur många som t.ex. skickat ett formulär eller gör ett köp på er sajt. Självklart lägger vi också in muntliga avstämningar för er sökoptimering på Google månadsvis, kvartalsvis eller enligt era önskemål.

Vanliga frågor

Alla sökord är olika svåra och alla webbplatser har olika förutsättningar. Vi tittar alltid på varje enskilt uppdrag och lämnar sedan ett kostnadsförslag. Vi har inga startkostnader, administrationskostnader eller annat trix. Ni får en fast månadskostnad där hela sökoptimeringsarbetet ingår. 

Seo och sökoptimering är ett långsiktigt arbete, de tar normalt sett mellan 2-5 månader att få upp de första sökorden i topp på Google och därför vill vi ha chans att jobba med de utvalda sökorden i minst 12 månader. Avtalet löper därför som standard på 12 månader.

Ingen som arbetar med sökoptimering kan garantera en viss plats i träfflistan eller en viss synlighet på Google, att göra det vore bara oseriöst. Vi kan med hjälp av sökoptimering påverka er placering, med över 400 lyckade kundprojekt är vi säkra på att vi lyckas. Skulle ni vara tveksamma skickar vi gärna över ett par referenser ni kan kontakta. 

Vi startade 2007 vilket gör oss till ett av de äldsta SEO-bolaget i Sverige. Vår betalningsmodell som är helt resultatbaserad säger rätt mycket om hur duktiga vi är, lyckas vi inte så tar vi inget betalat. Hur många SEO-leverantörer vågar erbjuda sina kunder den dealen? Vi har specialiserat oss på sökoptimering, vi bygger inte hemsidor eller gör marknadsföring på sociala medier. Vi håller fokus på att göra en sak och att göra den grejen riktigt bra!

Vårt mål är att ni ska synas topp 10 på Google och vi gör vad som krävs för att ta er dit, annars är det inte lönsamt för varken er eller oss. Vi kommer bland annat att göra en sökordanalys, relevansoptimera och anpassa er hemsida, arbeta med länk-strategier, konkurrensanalys, statistikrapportering mm.

Sökoptimering och en bra hemsida går lite hand i hand och vi kan genom våra partners hjälpa er att ta fram en ny sökmotorvänlig hemsida. Vi har partnernätverk med stor kundskap om webbdesign som både kan bygga enklare och mer avancerade webbplatser med ett SEO-tänk i botten.