Sökmotoroptimering
Att få in en besökare till er hemsida är såklart bra men det ni helst av allt vill ha är köpsugna besökare som faktiskt letar efter era tjänster eller produkter. Det är dessa besökare som vi med hjälp av sökmotoroptimering kan hjälpa er att fånga upp!
Genom att sökmotoroptimera er hemsida når ni ut till de som aktivt letar efter era tjänster eller produkter.
Vi har redan hjälpt hundratals företag att få topplaceringar på Google och därmed också hjälpt dessa att stärka sitt varumärke, öka sin försäljning och öka antalet nya kundkontakter.
Bara i Sverige görs ca 50 miljoner sökningar varje dag och ca 9 av 10 personer använder Google in de genomför ett köp, frågan är då vilket företag är det som syns när era potentiella kunder söker?
Hos oss tillkommer inga kostnader, vi erbjuder en totallösning för sökmotoroptimering till en fast månadskostnad!
Detta säger våra kunder
- ClearOn AB
Sedan 2021 har WebDivision hjälpt oss SEO-strategi. Redan några månader in i samarbetet upplever vi att personliga kontakten och uppföljningar fungerar bra.
De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
Camilla Silbersky
ClearOn AB
- Decosteel
Vi har haft ett utmärkt samarbete med WebDivision i flera år och är nöjda med detta. Deras medarbetare är drivande och arbetar aktivt med att förbättra vårt SEO arbete.
Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Thomas Wuttke
Decosteel
- Leif Arvidsson AB
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Har ni Googlat er egen bransch?
Då har ni säkert lagt märke till att det ofta finns en eller flera aktörer i er bransch som nästan alltid ligger i toppen. Dessa aktörer arbetar med sökmotoroptimering och fångar just nu in kunder som egentligen kunde varit era.
Låt oss få ändra på detta och optimera upp er sida högt upp på Google istället!
Riktar ni er mot kunder lokalt i er stad och närliggande städer, driver ni en webbshop och vill öka försäljningen eller vill ni synas för att stärka ert varumärke på nätet? Våra kunder är allt från hantverkare och tillverkande företag till webbshoppar och tjänsteföretag, vi har en lösningar som är anpassade efter just er verksamhet och era mål.
Fördelarna med sökoptimering är många, förutom att man når rätt målgrupp i rätt tid så kan ni också få mätbara resultat på ett helt annat sätt än vad andra marknadsföringskanaler erbjuder. Efter att vi installerat trafikspårningen på er hemsida kommer ni sedan tydligt kunna se vad detta har gett er.
Vad kostar sökmotoroptimering?
En av de första frågorna vi brukar få är ”Vad kostar sökmotoroptimering?”
och svaret blir alltid samma. Det beror på hur ni vill synas, hur mycket nya kunder och besökare ni vill ha. Vi har lösningar där sökmotoroptimering kostar 3 000 kr per månad upp till ca 25 000 kr per månad. Att få in en besökare till er hemsida är såklart bra men det ni helst av allt vill ha är köpsugna besökare som just nu letar efter era tjänster eller produkter.
Priset för sökmotoroptimering är ofta väldigt lågt om ni jämför med andra marknadskanaler, anledningen till detta är att ni når ut till rätt målgrupp när dom själva är intresserade och letar efter just era produkter eller tjänster.
Att anlita en sökmotoroptimerare och köpa den tjänsten tycker vi bör ses som en investering snarare än en kostnad, det ni stoppar in ska komma tillbaka i form av nya kunder, fler beställningar eller fler intresserade kontakter.
Priser för sökmotoroptimering
Många SEO-konsulter tar mellan 1 000 kr och 1 500 kr per timme men hos oss jobbar vi istället i team till en fast månadskostnad.
Våra sökmotoroptimerare gör er webbplats relevant för de sökfraser som era kunder Googlar på och med hjälp av en väl utformad länk-strategi berättar vi för Google att er sida är ”populär”. Genom att arbeta med optimering både på och utanför er hemsida kan vi hjälpa era att driva rätt typ av trafik till er hemsida och fånga upp besökare som är i behov av det just ni erbjuder
Vi jobbar främst mot små och medelstora företag och har tagit fram lösningar som passar även de minsta företagen.
För många kan det ofta ses som en dyr kostnad att anlita en sökmotoroptimerare, något som kräver en stor marknadsföringsbudget och mycket tid.
Många leverantörer i vår bransch tar ett onödigt högt pris och anledningen till det beror tyvärr ofta på att det finns en okunskap kring tjänsten av er som köpare. Vi har inte bara ett bra pris på sökmotoroptimering utan framförallt mycket prisvärda lösningar anpassade för er marknadsföringsbudget!
Störst är inte först på Google, vi har hjälpt flera kunder som haft en liten budget att klättra om jättestora bolag i träfflistan. Den som vinner fighten på Google är inte den med störst budget utan den med rätt sökmotoroptimeringsföretag.
Få nya kunder via Google
Få nya kunder via Google
Vanliga frågor
Alla ord är olika svåra och alla hemsidor behöver olika mycket arbetsinsats. Vi lämnar gärna ett kostnadsförslag. Fyll i vårt offertformulär så gör en en analys över er sajt, era konkurrenter och era förutsättningar. Därefter kan vi skicka över ett kostnadsförslag på vad sökmotoroptimeringen skulle kosta för er.
De tar normalt sett mellan 2-5 månader att få upp en sida topp 10 på Google och därför vill vi ha chans att jobba med de utvalda sökorden och sökmotoroptimeringen i minst 12 månader.
Ingen som arbetar med sökmotoroptimering kan garantera en viss plats i träfflistan eller en viss synlighet på Google. Vi har sedan 2007 arbetat med sökmotoroptimering och har idag över 400 lyckade kundprojekt, skulle ni vara osäkra på om vi kan leverera skickar vi gärna över några kunder ni kan kontakta.
Vi fokuserar på en sak. Många SEO-leverantörer erbjuder allt från hemsida till tjänster inom sociala medier. Vi har i över 10 år erbjudit sökmotoroptimering vilket gör att vi idag är en av Sveriges vassaste på just detta. Våra ledord – Flexibla, effektiva och tillgängliga är något våra kunder vittnar om skiljer oss från övriga byråer.
Vårt mål är att ni ska synas topp 10 på Google och vi gör vad som krävs för att ta er dit, annars är det inte lönsamt för varken er eller oss. Vi kommer bland annat att göra en sökordanalys, relevansoptimera och anpassa er hemsida, arbeta med länk-strategier, konkurrensanalys, uppföljning mm.
Sökmotoroptimering och hemsidor går lite hand i hand. Vi kan genom någon av våra partners hjälpa er att ta fram en ny sökmotorvänlig hemsida.
Viktiga verktyg vid sökmotoroptimering
Målet med att arbeta med sökmotoroptimering är att klättra i rankingen på sökmotorer som Google. Det kan kännas överväldigande till en början men det finns lättanvända och viktiga Google verktyg som kan användas vid sökmotoroptimering. Verktyg som hjälper dig uppnå en högre ranking genom att föreslå förbättringar, ge dig kunskap och som låter dig upptäcka om det finns några fel på sidan. De är dessutom helt gratis att använda. Att ha koll på alla dessa verktyg ingår i vår arbetsrutin när vi jobbar med våra kunders webbplatser. Vi kommer nedanför att gå igenom de viktigaste Google verktygen som kan hjälpa till att nå ett bättre resultat på de sökord man vill synas på och få de rätta förutsättningarna till en funktionell och användarvänlig sajt för sina besökare.
Search Console
Ett av de verktyg vi kopplar på först när vi sätter i gång med vårt arbete. Här skapas en webbplatsegendom där man verifierar att man på något sätt har tillgång till webbplatsen.
Tjänsten hette tidigare Google Webmaster Tools och ger dig en översikt över hur synlig din hemsida är på Google SERP. Du upptäcker om sidan inte visas eller indexeras korrekt, om det finns några fel som gör att sidan inte erbjuder en bra användarupplevelse. Du får även information om hur många som klickat in på din hemsida från Google eller som sett hemsidan i Google Sök. Här kan man se vilka sökfrågor som gav exponering eller besök, vilka av dina undersidor som är trafikdrivande med mera. Notifikationer skickas till dig om det upptäcks ett fel med indexering eller andra problem med hemsidan, som om den blivit hackad eller hur funktionaliteten för mobilversionen ser ut.
Analytics
Är ett viktigt verktyg som hjälper dig att samla in information och data om dina besökare. Du kan upptäcka trender, se hur annonseringen lönar sig och se när du har flest besökare. Det kan hjälpa dig att avgöra när du kan göra systemuppdateringar utan att tappa besökare. Upptäck vart besökarna kommer ifrån, hur länge de befann sig på sidan och hur många som lämnade sidan direkt. Ett hjälpmedel som gör att du kan få mer information som hjälper dig optimera sidan. Informationen som finns tillgänglig kan kännas oändlig. Här hjälper vi gärna till att guida bland alla vyer för att hitta den datan man är ute efter. Vi använder även statistik från Analytics för att redovisa den löpande utvecklingen. Vi ser även till att Search Console blir kopplat för tillgång till mer data.
Taggstyrning (Tag Manager)
Taggstyrning hjälper dig att hålla koll på taggar och styra dessa på en eller flera webbplatser. Du kan enkelt uppdatera exempelvis konverteringslänkar, spårningskoder eller andra liknande kodfragment. Genom att aktivera en tagg när en händelse har skett, som en besökare som klickat på en viss länk, kan du få information om hur många som använt den. Taggar från 3de part stöds och även taggar från exempelvis Analytics.
PageSpeed Insights
Hastigheten din hemsida laddas på är avgörande för dina besökare. Tar det för lång tid för en besökare att komma in på hemsidan visar statistiken att de hellre väljer en annan hemsida. Det är däremot inte helt enkelt att själv mäta hur lång tid det tar eller vad som orsakar att det tar längre tid. Här är PageSpeed Insights avgörande för att du snabbt ska kunna se vad som gör att din hemsida känns långsam. Är det en kod som tar evigheter, stora bilder eller är det något helt annat, svaret får du med hjälp av PageSpeed Insights. Du skriver in adressen till din hemsida och verktyget laddar sedan in den och visar vad som tar tid och hur lång tid inläsningen tar.
Mobilvänlighetstest (Mobile-Friendly test)
Idag använder de flesta av oss inte en dator när vi besöker en hemsida utan surfar istället på våra mobiler eller surfplattor. Då är det viktigt att din hemsida är mobilvänlig, att inga element av sidan dolts eller inte är optimerat för en mobil. Idag är över 60% av all trafik från mobila enheter och om de inte kan använda din hemsida, kommer de att gå till en annan. Mobilvänlighetstest är ett verktyg som läser in din hemsida och ser om den är mobilvänlig. Du får sedan förslag på vad som inte är mobilvänligt.
Sökordsplaneraren (Keyword Planner)
Sökordsplaneraren är verktyget för dig som ska annonsera på Google. Det är ett verktyg som hjälper dig att hitta relevanta sökord till din verksamhet. Vilket är grunden för en framgångsrik kampanj då du syns på sökord som potentiella besökare sökt efter. Att synas på ett sökord som inte är kopplat till din verksamhet kommer inte att leda till fler kunder eller besök. Genom att använda Sökordsplaneraren får du en lista på relevanta sökord och får även se hur många som söker efter de sökorden.
SEO och SEA - vilket passar bäst?
När man vill sprida sitt varumärke, sina produkter eller tjänster på nätet är det viktigt att synas rätt, så du får in besökare med ett intresse för det du har att erbjuda dem. På nätet finns det flera olika sätt, men det mest populära och effektivaste sättet att synas på är marknadsföring via SEO och SEA.
Så vad betyder dessa två termer och hur kan du dra nytta av dom?
Sökmotoroptimering
SEO (Search Engine Optimization) är det som vi på svenska kallar för sökmotoroptimering. I grund och botten så innebär det att du får din sida att synas högt upp i sökresultaten på sökmotorer som Google via optimering av hemsidor samt inlänkar (länkar som pekar mot din sida). Beroende på vilka sökord du vill synas på så kan det variera hur mycket arbete som krävs för att synas i toppen av Google. Oftast innefattar arbetet bland annat att skriva eller skriva om texter på hemsidan, optimering av titlar samt rubriker och skapa värdefulla inlänkar för att på så sätt öka relevansen och ”värdet” på hemsidan i Googles ögon och därmed bli vald av sökmotorn som ett av de främsta alternativen i sökresultatet.
Besökare som kommer in via Google och andra sökmotorer kallas ”organisk trafik” och står normalt sett för runt 70% av all trafik som en hemsida får. För dig som är ute efter att få fler besökare och få dina tjänster eller varor att synas så är sökmotoroptimering ett bra sätt att få ökad exponering. Utöver en potentiell ökning av kunder så är SEO det mest effektiva sättet att få ditt varumärke att synas på Google, då en bra optimering av din hemsida inte enbart leder till att det specifika sökordet du vill synas på kommer högre på Google, men även synonymer och relaterade ord har en tendens att komma högre upp också.
Dock är det värt att nämna att vilka sökord du kan välja att komma upp på kan vara begränsat beroende på vad ditt bolag sysslar med. Vissa sökord har en stark konkurrens och kan vara närmast omöjligt att komma över. I dessa fall så får man då försöka sig på mer lokala sökord (till exempel ”skor vetlanda”) eller så kallade ”long tail” sökord, vilket är längre sökord (till exempel ”skobutiker nära göteborg”). När man skall försöka optimera sin sida, så är det viktigt att undersöka vilka sökord som kan ge bäst resultat men som man realistiskt kan komma upp på, samt att man då är även beredd på att få göra textändringar på sin hemsida.
Sökmotorannonsering
SEA (Search Engine Advertising) vilket är det som kallas för sökannonsering, sökordsannonsering eller Google-annonsering, och kan lätt sammanfattas som betald marknadsföring på sökmotorer. Till skillnad från SEO så har du mer kontroll på hur, var och till vilka typer av människor som du vill ska se din hemsida. I nästan alla fall så är det Google Ads (tidigare Google AdWords) du använder när du skall annonsera, då Google är världens största sökmotor med en marknadsandel på över 90% (2021) med användare som bland annat söker efter tjänster och produkter. Du betalar normalt sett för klick, med undantag för videokampanjer där man kan välja betala för varje gång en person ser din annons. Syftet med sökannonsering är oftast att få mer köp av produkter eller tjänster, men strategin att få mer synlighet på sitt varumärke är en annat potentiellt mål man kan ha när man annonserar på Google. Självklart är du inte själv med att försöka synas via Google Ads, så när man sätter upp ett Ads-konto så får man ha konkurrenter i åtanke när man bestämmer budget och vilka sökord man skall synas på.
Kostnad per klick är baserat på flera faktorer såsom vad konkurrenter är villiga att betala samt hur mycket kvalitetspoäng Google ger dina annonser. Det finns 3 olika områden som Google betygsätter din annons på, vilket är CTR (Click through Rate, andelen klick vs visningar), hur bra din målsida är (Quality Score) samt annonstexten. Så ifall du vill synas på första annonsplatsen så betyder det inte nödvändigtvis att du betalar mer än vad en konkurrent gör, ifall du har en hög kvalitetspoäng så kan det leda till att du betalar mindre ifall din konkurrents poäng är sämre.
Fördelen med SEA är att man har större kontroll på var och när man syns, samt att man får större möjligheter att synas högt upp i resultatet. Förutsatt då att man faktiskt kan betala för det.
En annan fördel är att Google Ads kan visas på flera olika plattformar. Dessa inkluderar Googles egna sökmotorer, sökpartners, Youtube, Google Shopping, Google Images, Google maps samt Google play och Google maps appen på telefoner.
Ifall du har en webbutik så är Google Shopping nästan alltid det bästa alternativet men kräver att du har ett så kallat ”Merchant Center” konto samt ett ”Flöde”, vilket i princip är en form av lista av produkter som din webbutik innehåller. Detta kan innebära mer arbete, för även ifall många webshoppar har ett inbyggt verktyg eller val till ett verktyg för att skapa ett ”Flöde”, så kan man i slutändan få optimera ”Flödet” för att se till att man syns rätt då riktningen av Shopping annonser baseras på bland annat produkttitel och beskrivning.
Vad ska jag välja - Optimering eller Annonsering?
Vad du i slutändan väljer bör baseras på dina behov, din budget och vad som passar ditt företag bäst. Det bästa är förstås båda två, men ifall du måste välja så är sökmotoroptimering oftast det du bör börja med. Se sökoptimeringen som en grund som du sedan kan bygga vidare på för att öka din närvaro och synlighet på nätet. En väl optimerad landningssida kan även göra dina annonser billigare.
Win-win alltså. SEA är ett bra komplement och kan vara speciellt effektivt för webshoppar som är främst ute efter att sälja produkter. Att jobba med den organiska trafiken är att jobba långsiktigt. Att kombinera med annonsering som skapar en direkt synlighet kan vara en optimal lösning för din digitala marknadsföring.
Ökad synlighet med Google My Business
Alla verksamheter måste synas för att få kunder som hittar dem. Då är Google My Business ett viktigt verktyg att arbeta med. Det är ett översiktsverktyg som låter dig skapa en företagsprofil för din verksamhet som hjälper kunderna att hitta information eller kontakta dig direkt. Du kan lägga in dina öppettider, ta emot beställning, lista dina produkter eller erbjuda dina tjänster på ett enkelt och effektivt sätt. Google My Business låter dig få direktkontakt med kunden, du kan svara på recensioner och lägga upp svar på vanliga frågor du får. Det finns en mängd information som kan läggas till. Allt efter ditt företags egna behov.
Allt detta hjälper dig att få en större lokal närvaro som i sin tur gör det lättare för dina potentiella kunder att hitta dig. Ett perfekt komplement till så kallad ”lokal SEO”. Det blir också en plattform du kan använda dig av för att hantera vad som syns då du själv kan dela bilder och visa upp mycket information rörande din verksamhet. Samtidigt är det en plattform som hjälper dig att se vart dina kunder kommer ifrån. Informationen hjälper dig sedan att bestämma hur du ska marknadsföra ditt företag.
Google My Business är helt kostnadsfritt
En av de största fördelarna med Google My Business är att det är en helt kostnadsfri tjänst. Du skapar en profil för din verksamhet och får tillgång till all tänkbar information. Tjänsten kan användas både av dig med en lokal eller som driver en verksamhet utan fysisk adress. Ladda upp dina produkter, tjänster och ge dina potentiella kunder all information de behöver. Både för att besöka din butik eller för att kunna beställa något från din hemsida.
Tjänsten kan administreras direkt i Google Sök eller via Google Maps. Du behöver bara vara inloggad, sen kan du enkelt och smidigt redigera din profil.
Google Core Update och vad det innebär
Sökmotorer måste ständigt arbeta med att förbättra sina tjänster för att användaren ska få det bästa tänkbara sökresultatet. Därför arbetar Google med ständiga uppdateringar för att förbättra sitt sökresultat. Där sidor som inte är relevanta för sökningen sorteras bort och användaren får ett sökresultat som är relevant. Därför har det under många år kommit många uppdateringar som försvårat för sidor att ranka på sökord där de inte erbjuder ett relevant innehåll.
Några av de mer välkända Google Core Updates genom åren:
- Pingvin – Riktade sig främst mot länkbyggande.
- Panda – Riktade sig mot Black Hat SEO och spam på nätet.
- Payday – Riktade sig emot spamsidor inom en mängd olika nischer.
- Hummingbird – Googles övergripande algoritm. Skapade ett mer personligt sökresultat.
- RankBrain – Googles AI med maskininlärning, ett ytterligare steg mot ett mer träffsäkert resultat.
- Mobile-friendly – Bättre ranking för mobilanpassade hemsidor.
- BERT – Med fokus på tunt och spretigt innehåll.
På senare tid får de dock mer frekvent heta saker som ”Google May 2022 Core Update” eller ” Google Page Experience Update”.
Uppdateringarna är förändringar i själva algoritmen som styr hur sökroboten ska hitta i Googles index och tolka olika rankingsignaler. Exempelvis har Panda och Pingvin inneburit förändringar i hur länkar värderas. Uppdateringarna gjorde att sidor med länkar från irrelevanta sidor inte längre indexerades av Google. Utöver de stora och välkända uppdateringarna görs det faktiskt tusentals uppdateringar årligen som vi aldrig märker av. De påverkar alltså inte SERP:en i samma utsträckning. När, var och hur dessa sker är det bara Google som vet om.
Google Core Updates skapar ett bättre sökresultat
Allt arbete inom SEO kräver en grundförståelse av hur mycket Google Core Updates påverkar sökresultatet. Genom att arbeta långsiktigt och inte enbart med ett fokus på ett snabbt resultat kan man undvika att påverkas av Google Core Updates. Både små och stora förändringar i algoritmen kan i stället leda till att användaren kan hitta precis den informationen som personen vill ha. Därför är det bra att känna till hur de påverkar arbetet med SEO och att ett långsiktigt arbete alltid ger ett bättre resultat.