Sökmotoroptimera hemsidan

Vi gör er hemsida "Googlesnygg"

Sökmotoroptimering av hemsidan

Att sökmotoroptimera själva hemsidan brukar vi kalla det ”on-page optimering” eller ”onsite optimering” vilket kortfattat betyder att man hjälper Google att förstå vad sidan handlar om och vad sidan är relevant för.

När Google spindlar igenom er hemsida ser de den på ett helt annat sätt än vad vi människor gör. Har man en hemsida som inte är sökmotoroptimerad så kan man likna sidan vid en tidningsartikel som enbart består av en liten brödtext, inga rubriker, feta texter eller bilder. Skulle man läsa en sådan tidningsartikel blir det rätt jobbigt och svårt att snabbt kunna bilda sig en uppfattning om vad sidan handlar om.

sökoptimering skärm

Detta säger våra kunder

"Vi har arbetat med WebDivision sedan 2012.
De hjälper oss med både annonsering på Google och sökmotoroptimering av vår sajt.
De har gjort ett bra jobb och har under dessa år varit en viktig partner för vår digitala tillväxt. Vi kan varmt rekommendera dem som leverantör."
Niclas Allen
Brandexperten Sverige AB
2016 valde vi att börja med WebDivision som samarbetspartner för vår sökmotormarknadsföring.
Trots en relativt liten budget fick de oss att ranka i topp på Google för våra viktigaste sökord.

En engagerad leverantör som levererar vad de lovar.
Dan Poltrago
designsegel.se
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se

Ett bra innehåll lönar sig

På samma sätt som vi vill läsa en tidning vill Google läsa er hemsida och därför kan vi med hjälp av att sökmotoroptimera vår hemsida tala om för Google vad som är en rubrik, en fet text, en bild och en titel. Idag finns det många bra cms-verktyg (verktyg som man bygger hemsidan med) som sköter mycket av detta per automatik men vissa delar kräver kunskap och manuell handpåläggning.När vi sökmotoroptimerar en hemsida så tittar vi främst på fem delar.
bra seo-innehåll

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​
Google ADS

Googles uppgift

Googles uppgift är att presentera ett så bra och relevant träffresultat som möjligt, lyckas dom inte med det kommer vi sluta använda Google.

För att Google ska tycka att just er sida är en av de bästa sidorna att presentera i träffarna så måste er hemsida vara relevant för det man sökt efter. Att skapa ett bra innehåll är egentligen inte att sökmotoroptimera er hemsida utan borde mer en självklarhet för en siteägare. Om ni t.ex. söker efter ”luftvärmepumpar” så vill ni inte få upp sidor som handlar om hästar och det har Google förhindrat genom att titta på relevansen på en sida.

Vill ni synas på luftvärmepumpar måste alltså ordet finnas med på sidan och i de delar som Google värderar när de kollar på relevansen. Detta är en mycket viktig del i sökmotoroptimeringen och väl värt att lägga lite extra energi på.  

Självklart hamnar ni inte topp 10 på Google bara för att ni har en sökoptimerad hemsida där ordet ni vill synas på finns med på sidan. Ni kan lyckas relativt bra med ord som har låg konkurrens men det kommer inte ta dig hela vägen till toppen på lite svårare ord.

Det är viktigt att sidan är sökmotoroptimerad men er placering på Google påverkas också av externa faktorer så som länkar eller det som vi brukar kalla för ”off page optimering”.

Vilket upplägg passar er?