Loading...
Sökordsanalys
Relevansoptimering
Länkstrategi
Uppföljning

Google optimering av hemsidan

När vi sökmotoroptimerar själva hemsidan brukar vi kalla det ”on-page optimering” eller ”onsite optimering” vilket kortfattat betyder att man hjälper Google att förstå vad sidan handlar om och vad sidan är relevant för.

När Google spindlar igenom er hemsida ser de den på ett helt annat sätt än vad vi människor gör. Har man en hemsida som inte är sökmotoroptimerad så kan man likna sidan vid en tidning som enbart består av en liten brödtext, inga rubriker, feta texter eller bilder. Skulle man läsa en sådan tidning blir det rätt jobbigt och svårt att snabbt kunna bilda sig en uppfattning om vad sidan handlar om.

Relevansoptimering

Ett bra innehåll lönar sig

På samma sätt som vi vill läsa en tidning vill Google läsa er hemsida och därför kan vi med hjälp av att sökmotoroptimera vår hemsida tala om för Google vad som är en rubrik, en fet text, en bild och en titel. Idag finns det många bra cms-verktyg (verktyg som man bygger hemsidan med) som sköter mycket av detta per automatik men vissa delar kräver kunskap och manuell handpåläggning.

När vi sökmotoroptimerar en hemsida så tittar vi främst på fem delar.

  • Finns sökordet med i titeln.
  • Finns sökordet med i texten.
  • Finns sökordet med i rubriken.
  • Finns sökordet med i meta-beskrivningen.
  • Är sidan innehåll tillräckligt och byggt på rätt sätt.

Googles uppgift

Googles uppgift är att presentera ett så bra och relevant träffresultat som möjligt, lyckas dom inte med det kommer vi sluta använda Google. För att Google ska tycka att just er sida är en av de bästa sidorna att presentera i träffarna så måste er hemsida vara relevant för det man sökt efter. Att skapa ett bra innehåll är egentligen inte att sökmotoroptimera er hemsida utan borde mer en självklarhet för en siteägare. Om ni t.ex. söker efter ”luftvärmepumpar” så vill ni  inte få upp sidor som handlar om hästar och det har Google förhindrat genom att titta på relevansen på en sida. Vill ni synas på luftvärmepumpar måste alltså ordet finnas med på sidan och i de delar som Google värderar när de kollar på relevansen.

Självklart hamnar ni inte topp 10 på Google bara för att ni har en sökmotoroptimerad hemsida där ordet ni vill synas på finns med på sidan. Ni kan lyckas relativt bra med ord som har låg konkurrens men det kommer inte ta dig hela vägen till toppen på lite svårare ord. Det är viktigt att sidan är sökmotoroptimerad men er placering på Google påverkas också av externa faktorer så som länkar eller det som vi brukar kalla för ”off page optimering”.

Vi har hjälpt över 300 företag med Google optimering
Vill ni också få nya kunder genom Google?

 

Fyll i formuläret så
skickar vi en kostnadsfri offert
Eller ring oss: 0380-127 00
så hjälper vi er!

GOOGLEANNONSERING

Med annonsering på Google når ni snabbt ut till de som söker efter era tjänster eller produkter. Ni betalar bara när någon klickar på just er annons.

SÖKORDSOPTIMERING

Öka synligheten i Googles träfflista och nå kunder som aktivt letar efter det ni erbjuder. Hos oss betalar ni bara för de dagar ni syns på Googles förstasida!

SÖKMOTOROPTIMERING

Genom att arbeta med rätt sökord och sökmotoroptimering både på och utanför er hemsida hjälper vi er att lyckas med er marknadsföring på Google.

Offert