Sökoptimera för rätt sökord

Sökoptimera för rätt sökord

Sökoptimera för rätt sökord

Sökoptimera för rätt sökord

Säg att du har en nystartad E-handel där du säljer golfutrustning, vilka sökningar ska du då synas på? ”Golf”, ”golfklubbor”, ”järnklubbor” eller ”järnklubbor dam” är alla sökningar relaterade till golfutrustning. De är dock stor skillnad på konkurrensen och sökbeteendet för dessa.

Vi får ofta samtal från personer som startat upp en e-handel och ska börja sälja produkter över nätet. De är såklart väldigt taggade på att få igång försäljningen, bara webbshoppen ligger live och man gör SEO så kommer detta bli en guldgruva! Eller?
Så enkelt är det såklart inte, här måste man ha ett långsiktigt tänk och rimliga förväntningar på SEO-arbetet. En nystartad E-handel kan inte slå sig in och börja konkurrera med de tyngsta orden i branschen på en gång. Klart man ska konkurrera på sökord med hög sökvolym tids nog men till en början bör man försöka driva trafik genom de mer nischade orden med lägre sökvolym som för den skull inte alls behöver vara sämre.

Börja inte med de tuffaste sökorden

Om vi återvänder till exemplet med golfbutiken här ovan så är det inte rimligt att man inom ett par månader ligger i toppen på Google för de som söker på breda sökningar som t.ex. ”golf”, ”golfutrustning”, ”golfklubbor” och liknande. Att slå sig in i toppen av Google på denna typ av sökningar kräver sökoptimering över lång tid. Du behöver starka länkar från andra sajter för att förtjäna förtroende av Google och denna mängd av länkar som behövs kan inte komma över en natt. Förutom en stark länkbild behöver du också seo-anpassa texterna på din webbshop, bra sökoptimerade kategoritexter och produkttexter vilket också tar tid att få till. Detta är bara ett par exempel på vad som krävs för att sökoptimera en e-handel, vill du läsa mer om vilka delar vi arbetar med kan du läsa mer på vår sida om Sökoptimering för Google .

Sökoptimering för nischade sökord

Det är generellt lättare att ranka högre på längre sökningar och det är också dessa sökningar som fångar upp de besökare som redan vet vad de vill köpa. En person som söker på t.ex. ”golfklubbor” vet antagligen inte vilka klubbor denne vill köpa, är det järnklubbor, drivers, putters eller träklubbor? Är det för dam eller herr? Är det vänster eller högerklubbor? Är priset viktigt? Vid en sådan sökning finns det många frågor som återstår.

Söker någon istället på ”järnklubbor dam pris” eller ”järnklubbor dam vänster” så är det istället väldigt tydligt vad denne är ute efter och denna personen är antagligen rätt nära ett köp. Det är också denna typ av sökningar du med en nystartad e-handel eller du som inte arbetet med sökoptimering tidigare bör börja att fokusera på. Här har du en möjlighet att hamna i toppen av Google betydligt snabbare och arbetar du med t.ex. 10-15 sökfraser som dessa är det ofta bättre än att du lägger all tid och alla resurser på 1-2 ”tunga” och breda sökord.


Efter några månader har du kanske fått mycket av SEO-grunderna på plats och du kan då börja ta dig an de lite tuffare sökfraserna. Se till att göra en ordentlig sökordsanalys och ha rimliga förväntningar på er synlighet på Google. SEO tar tid!

sökord

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

4 år
År i branschen
14
Antal SEO-kunder
5 %
Klickar på de 3 första resultaten​

Vilken SEO optimering passar er?