SEO för One-page hemsidor

SEO för One-page hemsidor

SEO för One-page hemsidor

SEO för One-page hemsidor

Det byggs hemsidor som aldrig förr och det finns många varianter på hur designen på den nya webbplatsen kan se ut. Färger och stil får ofta väldigt stort fokus och många tänker inte på att sidans uppbyggnad och struktur har en stor påverkan på deras SEO och synlighet på Google. Du bör därför tänka igen ditt val av design noga innan du bestämmer dig för utseendet på din webbplats. Idag finns det en hel del företag som bygger en webbplats enbart bestående av en sida, en så kalla one-page hemsida. För företagets SEO är detta ett stort misstag och något som går att likna med de tidigare ”in-frame webbplatserna” som var populära för ca 10 år sedan och där hemsidan byggdes i ett ramverk.

SEO problem

Problemet med en one-page hemsida är att det är vad det låter som, EN sida. När Google indexerar en sådan webbplats så hittar de enbart information på en url-adress och informationen på den sidan handlar om tjänsterna, text om företaget, nyheter osv. Den är inte speciellt relevant för något område utan en salig blandning av massa information på en och samma sida.

Grunduppgiften för Google är att när någon söker efter en tjänst, exempelvis ”värmepumpservice” så ska de ta fram en träfflista med de mest relevanta resultaten för din sökning. Har ni då en sida som handlar lite om värmepumpservice, lite om kylanläggningar, lite om hur länge företaget funnits osv så kan det bli svårt för Google att välja den webbplatsen som ett av de främsta alternativen. Konkurrenterna har antagligen en helt egen undersida om just service för värmepumpar där deras innehåll på den undersidan enbart handlar om just detta.

Det största problemet med en one-page webbplats är inte att textinnehållet blir spretigt utan att det bara finns en url. Sidan blir i Googles ögon väldigt liten och sid-titeln (meta titel) som är en superviktig parameter för SEO begränsas till enbart en titel på hela webbplatsen. Andra nackdelar med denna typ av webbplats är också att allt innehåll laddas samtidigt vilket kan göra sidan långsam. De blir ofta ”långa” och svårnavigerade och den kan vara svårt att hitta kontaktuppgifter eller det stycke som man letar efter.

Vi uppmanar alla webbyråer att sluta bygga one-page hemsidor och istället lägga lite mer fokus på SEO och en bra struktur på kundens sajt.

one-page hemsida

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

År i branschen
4 år
Antal SEO-kunder
14
Klickar på de 3 första resultaten​
5 %

Vilken SEO optimering passar er?