Https och sökmotoroptimering

Google arbetar aktivt med att visa säkra och relevanta sökresultat i deras träfflista, därför har de gått ut med att SSL är en rankingfaktor.
Även om Google själva säger att https ger en fördel för sökordsoptimeringen så är den fördelen mycket liten och ingen faktor som kommer ta dig till toppen av Google om du inte har de andra pusselbitarna på plats.
Det som däremot påverkar din försäljning eller dina offertförfrågningar mer än det faktum att Google börjat varna besökare som besöker så kallat osäkra sidor. Än så länge syns varningen inte så mycket (se bild nedan) men skulle de göra detta tydligare och utvecklas till en varningstext på sökresultatet eller att en pop up varning som visas när du klickat på sökresultatet, så kommer detta vara dåligt för din konvertering och din sökordsoptimering.

Hypertext Transfer Protocol (http) är ett system för sändning och mottagning av information över Internet. http protokollet tar inte hänsyn till hur uppgifterna tar sig från punkt A till punkt B och där togs ett annat protokoll fram som heter Secure Hypertext Transfer Protocol (Https). När konfidentiell information ska utbytas måste informationen säkras för att förhindra obehörig åtkomst, och https gör detta möjligt. Läs mer här om https

Googles webbläsare Chrome reagerar nu alltså mot vissa sidor som inte kör https och varnar användare genom att märka upp dessa sidor som osäkra. Sidor som hämtar känslig information exempelvis lösenord, betalningsuppgifter och inloggningsinformation utan SSL-certifikat ser Google som osäkra. I nuläget varnar Google genom att skriva ut ”säkert” eller ”inte säker” längst upp innan adressfältet men det finns de som tror att Google kommer bli ännu tydligare med detta och slänga upp en varning när man klickar in på en osäker sajt från Googles sökresultat.

Sidan med https ser ut såhär https sökordsoptimering

Sida utan https ser ut såhär https sökmotoroptimering

Vi på WebDivision rekommenderar att ni ser över detta på er domän och byter till från http till https så snart som möjligt.

februari 13, 2017|Nyheter, SEO Tips|
Offert