För ungefär en vecka sedan lanserades Yelp den amerikanska rekommendations-sökmotorn här i Sverige. Yelp är en digital katalog som har ett stort fokus på social interaktion och man kan bland annat få tips om shopping, restauranger och nattliv som andra användare rekommenderar. 

En annan rolig funktion är att man kan lära känna andra Yelp användare, men dock så är den svenska versionen inte särskilt välfylld än utan är mest fokuserad på Stockholmsområdet. Det finns även dedikerade appar till Android, Blackberry och iOS förutom den webbaserade versionen. Frågan man ställer sig är om Yelp har vad som krävs för att ta sig an branschens två stora aktörer och hur deras integration av sociala medier kommer att påverka de andra aktörerna. Eftersom sidan är så gott som helt nylanserad är det alldeles för tidigt att sia om besöksmängder och statistik än så länge. Globalt har dock Yelp över 60 miljoner unika besökare i månaden och innan Sverigelanseringen fanns de representerade på 13 internationella marknader. De senaste åren har man satsat på en internationell expansion och har lanserat i bland annat Holland, Frankrike och Schweiz.

Lokala företag kan registrera ett konto och lägga in foton och information om sin verksamhet på Yelp. De kan också svara på recensioner privat eller publikt och ge incheckningserbjudanden till kunder som besöker dem. För företag är det gratis att ge erbjudanden till användare som checkar in och de kan locka med rabatter eller annat.