Vi på Webdivision tycker att uppföljning är en extremt viktig komponent inom den digitala marknadsföringen. Vi är samtidigt medvetna om att det är långt ifrån alla företagare där ute som är bekväma med digital statistik och med Google analytics som verktyg. De flesta företagare vill på ett enkelt sätt kunna följa upp ett marknadsföringsarbete men är osäkra på hur man gör, alternativt tycker det är tidskrävande och krångligt.

En av utmaningar för oss här på Webdivision är att kunna förklara värdet av våra tjänster på ett lättbegripligt sätt. Vi vet att vi levererar ett stort kundvärde men vill såklart också att våra kunder ska kunna följa upp vårt arbete och det resultat vi lyckas åstadkomma.

Hur lönsamt är SEO för oss? Vad ger det i form av fler besökare, och ökad synlighet på Google? Dessa frågeställningar är högst relevanta att ställa som köpare av SEO och därför att vi en helt egenutvecklad kundportal som besvarar detta, och mycket annat.

Hur fungerar kundportalen ?

Vilken data och vilka nyckeltal som ska redovisas i kundportalen går att skräddasy helt efter varje kund. I många fall vill kunden ha mycket och bred underliggande statistik, i andra fall så vill kunden enbart veta hur deras sökord rankar eller hur många som laddat ner en pdf-fil samt varifrån dessa besökare kommer.

Med en e-handel går det att följa upp nästan exakt på öret hur försäljningen från Google går. När det kommer till B2B företag så brukar vi mäta exempelvis antal offertförfrågningar, klick på en viss sida, antal nedladdningar av en katalog och andra punkter som har ett riktigt värde för kunden.

Här nedan har vi ett exempel på hur vår kundportal ser ut för många av våra kunder.
Kunden väljer under vilken period denne vill jämföra ranking, efter att ha klickat på ”jämför” syns listan över de sökfraser vi arbetar med, vilken placering de har idag och vilken placering de hade det tidigare datumet.

Följande är ett exempel nedan är ett klassiskt B2B företag som inte har en e-handel, de ser därför antal offertförfrågningar som slutresultatet med vårt arbete. Därför blir det enkelt att följa upp antalet offertförfrågningar i vår statistik.

Så med en enda enkel inloggning och ett fåtal klick med musen så får man all den statistik man är ute efter presenterad för sig på ett och samma ställe, enkelt och begripligt oavsett om du är en total nybörjare eller en erfaren marknadsförare.