Oavsett om man använder sig av SEO, Google Ads eller båda, så är Google vad vi brukar säga ”Jag vill ha marknadsföring”. Vad vi menar med det är att via Google så syns man för personer som precis har bekräftat ett behov genom en sökning, vilket gör det mycket lättare att synas för en potentiell kund i rätt läge i köpprocessen. Om man jämför med vanlig traditionell annonsering på tex sociala medier så kallar vi det för ”Vill du ha -marknadsföring?”, där annonserar man emot personer som man tror är sin målgrupp och hoppas sedan kunna fånga upp ett intresse för ett köp. På Google når man alltså istället direkt personer med bekräftat intresse. ”Vill du ha?” vs ”Jag vill ha!” 😊.

Vilken av Googles metoder är bäst för mig?

Generellt sätt så är det svårt att använda SEO för kampanjer eftersom det tar tid att få till sin synlighet. SEO fungerar bäst på sina ordinarie produkter/tjänster medans Ads passar bättre till kampanjer. Att exempelvis köra en Black Friday kampanj eller en kampanj på en produkt under en månad via SEO blir alltså svårt, för denna typ av marknadsföring är istället Google Ads ett bra alternativ.

Generellt sätt så står SEO/organisk trafik för ca 70% av de klicks/trafik som Google genererar, så den potentiella marknadsföringskraften är större via SEO. För de flesta företag är den ”vanliga” organiska träfflistan den kanal som står för flest besökare när vi tittar på statistiken i Google Analytics. Med undantag från vissa E-handlare så ser vi SEO som grundpelaren i marknadsföringen på Google eftersom det står för en så stor del av den totala potentialen. Detta utesluter dock inte att jobba med Google Ads även att man har en riktigt bra organisk synlighet via SEO, du har ju ca 30 % kvar av klicken att fånga upp. Ett ”snitt företag” i Sverige har i de allra flesta fallen nytta av båda kanalerna samtidigt.

Några skillnader mellan sökmotoroptimering och google annonsering (söknätverket).

Google Ads

    • Du syns med en annons i Googles träfflista.
    • Du betalar enbart för klick på din annons, (eller per visning om du vill).
    • Du budar mot andra annonsörer.
    • Du kan ställa in din målgrupp, stad, län, 5 mils omnejd, bara tjejer, över 30 år osv.
    • Du kan välja att via annonserna enbart vissa tider och dagar.
    • Du sätter en budget per dag som du får klick för, betalar alltså direkt till Google.

Sökmotoroptimering

    • Du syns med en sökträff i den ”vanliga” organiska träfflistan.
    • Du betalar inte per klick, du kan alltså få hur många besökare som helst utan att det kostar mer/mindre.
    • Du får en bred synlighet, en bra SEO-optimerad sajt får synlighet på betydligt mer än bara den tilltänkta sökfrasen.
    • Du betalar inte till Google utan enbart till det seo-företag du anlitat vilket ofta innebär till en lägre kostnad.