Google har nyligen släppt en ny algoritm kallad för Google Pigeon som är skapad för mer exakta och relevanta lokala sökresultat. Algoritmen innebär en betydligt starkare koppling till de traditionella rankingsignalerna för de lokala sökresultaten men den kommer också påverka den vanliga organiska resultatlistan. 

Algoritmen kommer främst att påverka det lokala sökresultatets placeringar, dock har Google själva inte gått ut med de exakta grundläggande förändringarna. I och med de nya rankingsignalerna kommer de lokala företagen således snabbt märka av skillnader i försäljning och antalet besökare vilket för somliga kommer innebära ökningar och för andra minskningar som en effekt av Google Pigeon.

Search Enginge Land namngav den nya lokala sökresultatsalgoritmen.

Enligt Search Engine Land som också var de som namngav den nya lokala sökresultatsalgoritmen till just Google Pigeon menar att Google kommer gå på djupet och använda sig av tidigare sökfunktioner som stavningskontroll, synonymer, Knowledge Graph med flera och även övriga hundratals rankingsignaler. Enligt Google själva kommer också deras avstånds- och platsrankingsparametrar förbättras markant.

I USA har Google Pigeon rullats ut.

Algoritmen har nyligen rullats ut i USA, men tyvärr har Google inte meddelat varken när eller om den ska rullas ut globalt. Andelen av sökfrågor som blir påverkade av den nya algoritmen och ej heller om specifika spamalgoritmer ska ha rullas ut i samband med Google Pigeon har Google själva inte kommenterat.