Google Hummingbird

Google uppdaterar som bekant sin sökalgoritm mycket ofta, i storleksordningen flera hundra gånger per år. Dock tenderar de förändringar som erhölls av de flesta av dessa justeringar att vara alltför små för att man ens ska märka av dem.

De viktigaste uppdateringarna namnger Google, så som Panda (februari 2011), som var ett försök att minska framträdandet av lågkvalitativt innehåll i sökresultaten, och Caffeine (juni 2010), en omskrivning av företagets indexeringssystem för att snabbare kunna ge sökresultat. Google har också gett namn till innehållsorienterade sökförändringar, som till exempel Search Plus Your World.

Hummingbird uppdateringen utökar Googles användning av Knowledge Graph

På svenska omnämns oftast Knowledge Graph som ”Faktarutan”, som infördes förra året som ett sätt att hjälpa sin sökmotor att förstå sambanden mellan olika begrepp snarare än att bara matcha sökord i dokument. Den innebär att istället för att bara se sökfraser som ord, siffror och bokstäver försöker Knowledge Graph förstå precis vad det är vad vi försöker att hitta, en sökning efter exempelvis konstnären Pablo Picasso, återgår fakta om hans bidrag till konsten, hans liv, hans familj och annan relaterad information, av vilka alla inte nödvändigtvis finns i samma dokument. Hummingbird bidrar till att Googles användning av Knowledge Graph kan ge dess sökmotor svar på frågor som inte nödvändigtvis har enkla svar.

”Faktarutan” hjälper också Google att förstå när en uppföljande sökning hänvisar till en tidigare sökning. Till exempel, om du söker efter ”bilder av Eiffeltornet” och därefter söker, ”Hur högt är det?”, kommer Google att förstå att du hänvisar till Eiffeltornet stället för att behandla din fråga som en separat fråga och ett separat sök.

september 27, 2013|Nyheter|
Offert