Den 28 augusti 2014 meddelade Google att de tog bort Authorship både från sökresultaten och även att de slutar med att samla in den informationen.

För några år sedan, närmare bestämt i juni 2011 introducerades Google Authorship som ett sätt att visa vem författaren var till artiklar direkt i sökresultaten. Detta satte diskussioner i SEO branschen och hos dem som arbetar med sökordsoptimering. Kunde detta vara en rankingfaktor och något som påverkade sökordsoptimeringen på Google?

Till en början var det en relativt komplicerad process att göra kopplingen mellan Authorship till en artikel. Men med tiden blev det allt enklare och tillslut behövde man i princip bara länka sin profil i Google+ till webbplatsen och använda sig av taggarna taggarna rel=”author” och rel=”me” så fick Google reda på vem som skrivit artikeln. Denna information visades sedan upp i sökresultat, ibland även med en bild.

Under de senaste månaderna har Google tagit bort mer och mer av den information som ursprungligen var associerad med Authorship. I slutet av juni 2014 togs exempelvis Google+ författarbilderna och antalet Google+ följare bort helt från sökresultatet vilket bidrog till att denna utveckling inte var direkt förvånande.

Den officiella orsaken till att Authorship togs bort är att Google inte upplevde att författarinformationen var lika användbar som de hade trott utan att den istället i vissa fall till och med avledde uppmärksamheten från de sökresultaten där den visades. Det visade sig nämligen att vem som artikelförfattaren var och hur många följare de hade på Google+ inte var en viktig signal för de flesta användarna.

Det kan dock fortfarande vara en idé att länka till sin Google+ profil och att behålla Authorship taggen kvar på sin webbsida om ni som författare finner värde i att användare enkelt ska kunna läsa mer om dig som skrivit artikeln. Men ha då i åtanke att när det kommer till antalet aktiva användare så finns det för de flesta avsevärt mer relevanta profilsidor att länka ifrån och till, som exempelvis Facebook.