Om du söker efter ett ämne på nätet där du vill ha reda på lite mer fördjupande information än vad en vanlig artikel vanligtvis innehåller, har Google infört en ny funktion som ibland visar ett block av resultat taggade under titeln ”In-depth articles” (I fördjupande artiklar) för att underlätta för detta.

Googles fördjupande sökresultat kommer rangordnas algoritmiskt och kommer visa ”hög kvalitets” artiklar, tidnings och blogginlägg.Dessa resultat visas i ett separat block komplett med en stor miniatyrbild, titel, utdrag, källan och källans logotype. Så om resultatet exempelvis är från Wall Street Journal, kommer du också se en liten Wall Street Journal logo i resultatet, förutom miniatyren från själva artikeln.

Om din webbplats erbjuder artiklar som du tror skulle passa bra i det nya blocket avsett för fördjupande artiklar i sökresultaten kan du använda särskild kod för att hjälpa Googles algoritm att förstå att det är fördjupande innehåll med hjälp av dessa rekommendationer:

  • Använd schema.org´s ”markup” för artiklar.
  • Sammankoppla din Google+ profil med artikeln genom Google författarskap.
  • Använd rel = next och rel = prev för sidnumrerade artiklar.
  • Ge information om ditt företags logo.
  • Skapa övertygande, fördjupande innehåll.

Detta är ett utmärkt sätt att få delar av ditt innehåll presenterat på ett mycket märkbart sätt i sökresultaten. Dock verkar det som om alla de fördjupade artiklarna som visas är av icke-kommersiellt innehåll, och avstånd från de som är ämnade för marknadsföring eller försäljning av produkter eller tjänster kommer tas. Den nya fördjupade resultaten för artiklar dyker upp i engelska Google.com´s resultat nu i dagarna. Ingen tidslinje har ännu getts för när detta skulle kunna expandera till andra länder eller språk.