Mobilen blir allt viktigare som sökverktyg, men vi använder den på andra sätt än datorn. För att nå fram till mobilsökarna gäller andra regler än för traditionell sökmarknadsföring. Här är några bra tips som förbättrar er synlighet i det mobila söket.

Lägg in er information på Google Places, det är gratis att registrera sitt företag där. Då skapas en så kallad plats sida där ni kan lägga in information som adress (obligatoriskt), telefonnummer, öppettider, information, bilder och filmklipp med mera. Det gör att använ­dare som vill hitta till er eller kontakta er får upp relevant information enligt ovan samt en kartbild som visar er adress ­direkt i sökresultatet i mobilen. På så sätt slipper de klicka sig vidare till en sajt för att få den oftast efterfrågade informationen.

Analysera trafiken som kommer till er vanliga sajt från mobila enheter och ta reda på vad de användarna är ute efter. Tänk här och nu och låt webbsidan återspegla detta. Visa upp det som användarna efterfrågar från mobilen och länka till resten. Oftast ligger sökningar som sker i mobilen närmare ett faktiskt köp, både i tid och geografiskt, än sökningarna på datorn. I mobilen handlar det om att hitta fram till en butik eller att ringa upp.

Redan i sökresultatet bör ni berätta att ni har en mobilanpassad sida eftersom användarna i dag är vana vid att hamna på sajter som inte fungerar i mobilen. Om det direkt i sökresultatet framgår att ni har en mobilanpassad hemsida är det troligare att de klickar vidare i mobilen. Om ni annonserar med Google Adwords gäller samma sak: Berätta tydligt i annonstexten att er hemsida är anpassad till mobilen. Det bygger förtroende hos besökarna.

Se även till att adresser och telefonnummer syns tydligt på hemsidan, för när vi söker i mobilen är vi ofta redan på väg. Underlätta för de kunder som vill hitta till er eller ringa upp er genom att se till att adress och telefonnummer är lätta att få fram för de som surfar i mobilen.