Marknadsföring på Internet

Marknadsför din hemsida på nätet

Marknadsföringen på internet har blivit en av de absolut viktigaste marknadsföringskanalerna. Idag är internet en av våra största mediekanaler och blev man tvingad att lägga marknadsföringsbudgeten på ett enda ställe så skulle nog många företag välja att göra det just på internet. Anledningen till att så många idag väljer internet framför dagspress, radio eller tv är många. Här nedan ser du några av fördelarna med internetmarknadsföring.

Fördelarna med marknadsföring på internet

1 Att marknadsföra sig på internet ger dig möjlighet att mäta ditt resultat på ett enkelt och smidigt sätt. Med hjälp av Google Analytics och andra liknande program kan du f fram information om vad din marknadsföring ger. Du kan t.ex. se att någon sökt efter din produkt via Google, därefter gått till din webbshop och sedan gjort en beställning av en viss produkt.

2  Du syns när kunden är köpsugen och aktivt letar efter dina tjänster eller produkter. Genom marknadsföring på nätet är det möjligt visa upp sig när den blivande kunden är på jakt efter just det du har att erbjuda. Om någon t.ex. är ute på internet och söker efter ett villalarm till sin sommarstuga och du har optimerat upp dig för just detta på Google så är det stor sannolikhet att personen klickar på länkën till din hemsida för att få veta mer. Personen har hittat dig via din marknadsföring via internet och du har fångat honom i precis rätt tid i beslutsprocessen.

3  Att du når många väldigt billigt är helt klart en fördel med marknadsföring på nätet gentemot andra typer. Med några få kronor kan du nå ut till miljontals människor till skillnad från t.ex. tv-reklam som kostar skjortan. Att synas på ett ord eller en fras i träfflistan behöver inte kosta mer än en tjuga per dag och då får du dessutom en förstasidesplacering på Google när någon söker på ditt ord.

4  Du når rätt målgrupp och kan snabbt styra om hela din marknadsföringen med några enkla klick. Med marknadsföring på internet är allting online och märker du att du inte når din målgrupp med vissa budskap så kan du alltid ända sökordet och prova dig fram. Att synas på nätet vara också betydligt länge än t.ex. tidningsannonsering som enbart är aktuell under en kortare tid.

Marknadsföring på nätet i olika typer

Det finns en hel del olika sätt att synas på internet och vi tänkte ta upp några olika metoder att marknadsföra sig på.

Sociala medier

Det snackas mycket om detta just nu och faktum är att för många är detta ett bra val att välja när du vill nå ut på nätet. Facebook, Youtube och Twitter är just nu våra största sociala medier med miljoner användare i alla målgrupper. Du kan t.ex. marknadsföra dig genom annonser på facebook eller genom att starta nya grupper och få anhängare till dessa. Denna typ av internetmarknadsföring kräver en hel del aktivitet av dig själv.

Bloggar

Marknadsföring på internet kan också ske genom att du startar upp en blogg och skaffar läsare till bloggen. Denna marknadsföringstyp kräver också en hel del aktivitet av dig men skriver du tillräckligt intressanta saker så kan det vara en mycket bra internetmarknadsföring. Du kan t.ex. skriva om dina produkter och låta folk kommentera och betygsätta dessa. Fångar du läsarnas intresse kommer dom att vilja länka till din blogg och du kommer på så vis ut ännu mer.

Annonser

Annonser läser vi ofta på internet, köp och säljsajter som t.ex. Blocket har blivit stora när det gäller detta. Där kan du lägga in en företagsannons som beskriver din produkt eller tjänst och en länk till din hemsida så att de som är intresserade kan läsa mer.

Bannerannonsering

När man väljer banners för att marknadsföra sig på internet är det viktigt att man vet vart sin målgrupp befinner sig. För att detta ska ge dig något så se till att bannern visas upp på sidor din målgrupp besöker. En nackdel med denna annonsering är att du inte vet om besökaren är köpsugen och redo för att handla. Väljer man t.ex. sökordsoptimering så är besökaren aktivt ute och letar efter din produkt och då är ett avslut betydligt närmare till hands.

Sökordsoptimering

Den kanske absolut bästa marknadsföringen på internet måste ändå vara sökordsoptimering. Sökordsoptimering innebär att du har optimerar upp dig på ett ord så högt upp som möjligt i träfflistan på sökmotorerna. Att optimera upp sig på ett ord kan vara både svårt och tidskrävande men det ger dig oftast ett mycket bra resultat om du lyckas. Vad som avgör din placering hos Google.se är bland annat hur din hemsida ser ut och vilka länkar in till sidan du har.

Det finns många aktörer som jobbar med sökordsoptimering och tyvärr är en del av dessa skojare som vill att du ska betala en bra slant utan att få några garantier. Ingen kan garantera en förstasidesplacering på Google men om du hamnar på sidan två eller tre så kommer det sannolikt inte att ge så mycket. Leta istället upp en aktör som endast tar betalt om de lyckas med optimeringen. Sätt upp ett mål tillsammans med sökmotoroptimeringsföretaget och betala inte om målet inte är uppfyllt.

Vi på Webdivision jobbar med en helt resultatbaserad optimering där du endast blir debiterad när dina sökord har en placering inom topp 10 på Google. Lyckas vi inte betalar du alltså inget!

Gör en kostnadsfri Sökordsanalys

Fyll i formuläret nedan så utför vi en kostnadsfri sökordsanalys på orden ni fyller i och redovisar vilken position ni har på Google idag.







Upprepa tecken: captcha

Vad säger våra kunder?

© Copyright 2015 WebDivision Sverige AB