Google Analytics
Meta Description
Rubriker
Title taggen

Utforma en lockande metabeskrivning

För att få bra resultat ur ett SEO perspektiv är det många olika parametrar som spelar in. Men genom att bemästra de grundläggande så kommer man en bra bit på vägen både som amatör och yrkesman.

I denna del i vår SEO Guide kommer vi att gå igenom description taggen eller ”meta beskrivning” som det heter på svenska, allt ifrån dess betydelse och hur den bör utformas för att bli så optimal som möjligt både för besökarna och för sökmotorerna.

meta description

En bra meta beskrivning lockar till klick!

Man skulle kunna beskriva en sidans meta beskrivning som ingressen i en tidningsartikel, eftersom den beskriver mer detaljerat vad innehållet handlar om än vad en sökordsoptimerad titel gör. Samtliga sidor på en webbplats bör ha en egen och framförallt unik beskrivning som ett komplement till titlarna (meta title taggen) som hjälper till att ytterligare informera om vad de respektive sidorna på webbplatsen handlar om.

Ni har säkert stött på och läst meta beskrivning mängder utav gånger utan att veta om att det varit just den. Detta eftersom det är den beskrivande text som återfinns under rubrikerna i resultatlistorna i sökmotorerna. På grund av att den visas just i sökresultatlistorna så bidrar det till att sidans beskrivning är en de avgörande faktorerna för att en besökare ska välja att klicka på en länk eller inte. Frågor ni bör ställa er är om era meta beskrivningar på er webbsida är relevanta, lockande och tydliga nog för att återspegla det som eftersöks.

Hur utformar man en lockande och relevant beskrivning?

I likhet med title taggen som ni kan läsa mer om i vår första del i vår SEO guide så ska meta description taggarna mer detaljerat beskriva för sökmotorerna och besökarna vad de olika sidorna handlar om. Det är väldigt viktigt att ni i första hand skriver descriptions för besökarna eftersom det är dem ni vill ska finna just er webbsida intressantast och mest lockande i sökresultaten. Vilket medför att chansen blir större att de klickar sig in på just er webbsida. Nedan finner ni några bra tips på vad ni bör ha i åtanke när ni utformar texterna för era meta beskrivningar.

En meta beskrivning (description tag) bör inte innehålla mer än totalt 168 tecken eftersom detta är vad sökmotorn (Google) visar som mest i sökresultatlistorna. Efter 168 tecken så visas ”…” istället för resterande tecken i meta description om antalet överstiger detta. (Efter Googles senaste uppdatering är det egentligen pixelbredden som de går på men håller ni er till 168 tecken så klarar ni er.)

Vi har hjälpt över 250 företag att synas på Google
Vill ni också få nya kunder genom Google?

 

Fyll i formuläret så
skickar vi en kostnadsfri offert
Eller ring oss: 0380-127 00
så hjälper vi er!

GOOGLEANNONSERING

Med annonsering på Google når ni snabbt ut till de som söker efter era tjänster eller produkter. Ni betalar bara när någon klickar på just er annons.

SÖKORDSOPTIMERING

Öka synligheten i Googles träfflista och nå kunder som aktivt letar efter det ni erbjuder. Hos oss betalar ni bara för de dagar ni syns på Googles förstasida!

SÖKMOTOROPTIMERING

Genom att arbeta med rätt sökord och sökmotoroptimering både på och utanför er hemsida hjälper vi er att lyckas med er marknadsföring på Google.