Loading...
Google Analytics
Meta Description
Rubriker
Title taggen

Era första steg i Google Analytics

Är det första gången ni loggar in i Google Analytics så kommer ni med största säkerhet att känna er överväldigade, eftersom det finns så många inställningar och rapporter. Det är med andra ord helt förståeligt att inte veta var man ska börja. Om ni exempelvis bedriver e-handel i någon form blir det genast lite lättare att förstå vad det i allmänhet är ni ska leta efter, nämligen:

Hur många affärer genererar er hemsida och hur stor omsättning har den? Men långt ifrån alla hemsidor är till för försäljning och e-handel. En hemsida kan som bekant finnas till för en mängd olika ändamål så som för att skapa leads, intresseanmälningar, bokningar eller anmälan till nyhetsbrev och mycket annat.

Google Analytics

Vilken Google Analytics data bör ni titta närmare på?

För att era första stapplande steg in i Google Analytics värld ska bli lite lättare att ta, kommer vi på WebDivision att tipsa om fyra standardvyer som kommer ge er en bra inblick i hur ni ska förstå och tolka webbplatsstatistiken. I denna artikelserie kommer vi i vår första del att gå igenom ”Översikt över målgrupp”. Och allt eftersom ni spenderar mer tid med de olika rapporterna och inställningarna i samband med vår artikelserie kommer ni upptäcka att det finns ännu djupare nivåer som låter er ta del av olika samband.

Översikt över målgrupp (Besökare)

För att enklare kunna göra förbättringar av er hemsida och för att ni ska få en ökad förståelse av hur den används rekommenderar vi att ni börjar med statistiken för besökare. Att veta hur många sidor varje besökare tittar på, hur lång tid de spenderar på hemsidan, vem som kommer till er webbplats och hur länge de i genomsnitt tittar på varje sida kommer ge er oerhört värdefull kunskap för att ni på bästa sätt ska kunna optimera processen i till exempel en kundvagn eller en intresseanmälan.

Översikt över målgrupp innebär att ni får en ögonblicksbild av besöksdata för er webbplats under ett visst tidsintervall som ni själva kan specificera om ni önskar. Ni bör regelbundet hålla extra koll på nedanstående värden i översikten:

  • Antal unika Användare (Besök)
  • Avvisningsfrekvens
  • Besök
  • Gen. besökslängd
  • Sidor/besök

En av de vanligast förekommande frågorna gällande detta avsnitt är ”Hur många procent är en bra avvisningfrekvens?” men eftersom varje bransch och konverteringstyp är olik den andra så går den frågan inte att besvara utan att ta hänsyn till målgruppen och branschen i fråga. Om ert mål exempelvis är att få era besökare att göra en sökordsanalys med förutsättningen att analysen finns direkt på målsidan så är en sida per besök en alldeles utmärkt siffra.

Och om ni till exempel driver ett värdshus med spa och säljer weekendpaket, är det sannolikt så att desto fler sidor era besökare tittar på, ju mer benägna kommer de att vara att så småningom genomföra en bokning. Vilket i detta exempel innebär att en hög siffra för antalet sidor/besök är något som är bra. Med andra ord beror det helt på er webbplats inriktning och på sammanhanget i fråga vad som är bra siffror. Men för att ge ett allmänt tips så rekommenderar vi att ni regelbundet håller utkik efter större förändringar i siffrorna för att därefter försöka förstå vad som orsakat dem.

Om ni till exempel gör en uppdatering av er hemsida och därefter upptäcker att avvisningsfrekvens ökat väldigt mycket så försök förstå varför och vilken förändring som kan vara orsaken, för att sedan göra en åtgärd. Målgruppsöversikten underlättar för er att upptäcka denna typ förändringar så att ni ska kunna finna en lösning och ”åtgärda” er webbplats så fort som möjligt.

Öka förståelsen av er webbsidas trafik i Google Analytics

Här i vår Google Analytics guide kommer vi att gå igenom hur ni ser att er trafik har ”förvärvats” och vart trafiken kommer ifrån.
När det gäller nya hemsidor kommer trafiken generellt ifrån Branded Search, det vill säga sökningar på verksamhetens varumärke/namn samt AdWords (betalade annonser) och direkt trafik.

Om ni gör er hemsida så optimal som möjligt för sökmotorer genom sökordsoptimering och är engagerade i sociala medier kommer ni snabbt märka förändringar. Ni kommer upptäcka att en betydligt större andel av trafiken kommer från länkar (referral) och från organiskt sök (organic search).

Prova att minska annonsering när organisk trafik ökar

I takt med att er trafik från länkar och organiskt sök börjar öka, kan ni prova att minska annonseringen. På detta vis kan ni utveckla er hemsida och göra den mer åtråvärd och attraktiv för besökarna med de resurser som frigörs på grund av den minskade annonseringen som i sin tur förhoppningsvis driver mer trafik.

Hur besökarna hittar till er hemsida ger rapporten Översikt över förvärv kunskap om. Överst så kommer ni se ett tårtdiagram som visar vilka kanaler som fungerar mindre bra och vilka som fungerar bra. Ni bör sträva efter att ha en så bra blandning som möjligt av länkar till er hemsida, organiskt sök och direkt trafik för att få ett så välfungerande ekosystem av trafik som möjligt.

Orsaken till varför ni bör ha en bra blandning är att på så vis kommer ni inte bli för beroende av plötsliga förändringar som man ni inte kan påverka. Om vi antar att exempelvis hela 90 % av er söktrafik är betald och Google gör en algoritmförändring (som sker med jämna mellanrum) och denna förändring innebär negativ påverkan på er hemsidas synlighet så kan snabbt trafiken minska till den. Vilket i sin tur indirekt kan innebära att era intäkter minskar på grund av att webbplatsen inte längre bidrar med samma mängd affärer som ni beräknat. Ni kommer givetvis fortfarande påverkas vid denna typ av förändringar men ni kommer inte att vara lika utsatta om ni ser till att ha en bra blandning av olika sorters källor på trafiken.

Fördjupning i förvärv avdelningen

I avdelningen förvärv kan ni bland rapporterna hitta översikter över vilka källor som ger mest trafik. Exempelvis kan ni se om de annonser ni betalar för genererar den trafik ni har förväntat er men också få en tydlig överblick om kostnaden för att synas i olika katalogtjänster ger önskade resultat.

Kampanj rapporter visar trafiken från nyhetsbrev eller annonsering

En annan intressant rapport som ni finner i förvärv är Kampanjer. I denna rapport kommer ni att kunna se den trafik som kommer från nyhetsbrev eller via annonsering. Er trafik från ”annonsklick” kommer automatiskt att taggas med korrekt taggar om ni använder AdWords och hamnar automatiskt i kampanjrapporten. Om ni däremot skickar kampanjer via email eller annonserar via andra kanaler måste ni tänka på att länkarna till er hemsida har rätt format.

Vi har hjälpt över 250 företag att synas på Google
Vill ni också få nya kunder genom Google?

 

Fyll i formuläret så
skickar vi en kostnadsfri offert
Eller ring oss: 0380-127 00
så hjälper vi er!

GOOGLEANNONSERING

Med annonsering på Google når ni snabbt ut till de som söker efter era tjänster eller produkter. Ni betalar bara när någon klickar på just er annons.

SÖKORDSOPTIMERING

Öka synligheten i Googles träfflista och nå kunder som aktivt letar efter det ni erbjuder. Hos oss betalar ni bara för de dagar ni syns på Googles förstasida!

SÖKMOTOROPTIMERING

Genom att arbeta med rätt sökord och sökmotoroptimering både på och utanför er hemsida hjälper vi er att lyckas med er marknadsföring på Google.

Offert