Sökordsanalys
Relevansoptimering
Länkstrategi
Uppföljning
Google annonsering för ökad synlighet

Rätt ord för er sökmarknadsföring

Första steget när man ska optimera en hemsida är att göra en sökordsanalys för att hitta bra ord att marknadsföra sig på. När man ska välja sökord för sin sökmarknadsföring på Google bör man välja ord som är relevanta för sidans innehåll och som folk faktiskt söker på. Har man ett Google-konto kan man använda Googles egna sökordsverktyg ”sökordsplanerararen”, med hjälp av detta verktyg kan man få fram statistik på hur många som söker efter ett ord på Google. Ni kan också använda Googles sökhjälp, när ni börjar skriva något i sökrutan har ni kanske märkt att Google fyller på med förslag under tiden ni skriver? De förslagen Google ger er är sökord eller sökfraser som det söks mycket efter och som är populära sökfraser.

Vilka sökbegrepp söks det mest på i er bransch och vilka sökfraser ger troligtvis mest affärer? Ta reda på det genom att låta oss göra en kostnadsfri sökordsanlays!

GÖR EN GRATIS SÖKORDSANALYS

Sökmarknadsföring som ger rätt typ av besökare

Mycket besökare till er hemsida.

Det är viktigt att inte stirra sig blind på sökordsvolymen och satsa på ett för brett sökord bara för att det ordet har flera tusen sökningar per månad. Jobbar ni som rörmokare i Göteborg och väljer att sökmarknadsföra er på ordet ”vvs” så kommer ni med all säkerhet, om ni ligger etta på det ordet få mycket trafik till er hemsida. Det är egentligen inte mängden trafik till hemsidan som de flesta är ute efter utan snarare rätt trafik och trafik som kan leda till nya kunder. Sannolikheten att någon som söker på ordet ”vvs” är ute efter en lokal rörmokare i Göteborg är rätt liten. Mer troligt är att personen vill hitta information om vvs eller veta vad förkortningen står för, det kan ju faktisk vara så att man är ute efter ett vvs-arbete fast i en stad på andra sidan Sverige.

Rätt sökord ger rätt besökare.

Vad är då rätt sökord att sökmarknadsföra för en rörmokare som jobbar lokalt i Göteborg? Ja, vi blir duktigare och duktigare på att formulera oss och söka på Google, vi söker ofta rätt detaljerat för att inte behöva klicka oss igenom flera sidor innan vi hittar det vi söker. Med anledning av detta så skulle sökorden ”Vvs i Göteborg” eller ”Rörmokare Göteborg” vara betydligt bättre sökfraser att att marknadsföra sig på än exempelvis bara ordet ”rörmokare”. En person som sökt på detta vet precis vad han är ute efter och att få in denna typen av trafik på hemsidan ger rätt trafik och rätt besökare.

Det gäller alltså att inte marknadsföra sig på för breda sökningar och samtidigt inte sökfraser och sökord som är för snäva.

Vill ni också få nya kunder genom Google?

 

Fyll i formuläret så
skickar vi en kostnadsfri offert
Eller ring oss: 0380-127 00
så hjälper vi er!
Vi har hjälpt över 250 företag att synas på Google

GOOGLEANNONSERING

Med annonsering på Google når ni snabbt ut till de som söker efter era tjänster eller produkter. Ni betalar bara när någon klickar på just er annons.

SÖKORDSOPTIMERING

Öka synligheten i Googles träfflista och nå kunder som aktivt letar efter det ni erbjuder. Hos oss betalar ni bara för de dagar ni syns på Googles förstasida!

SÖKMOTOROPTIMERING

Genom att arbeta med rätt sökord och sökmotoroptimering både på och utanför er hemsida hjälper vi er att lyckas med er marknadsföring på Google.

Vanliga frågor

Vad är ett bra sökbegrepp?

Om ni säljer t.ex. smycken i på e-shop så är det lätt att tro att om ni syns på ordet ”smycken” så kommer ni sälja mer i er e-butik. Syns ni på ordet smycken så kommer ni sannolikt att få mycket besökare till er sida men kanske inte så många affärer. Varför? jo, om ni är ute efter ett silverarmband så går ni nog inte ut på Google och skriver ”smycken”, ni vet att ni kommer få fram många ointressanta sidor som säljer mer än bara silverarmband. Vi har blivit duktiga på att söka och därför skriver vi kanske ”silverarmband” eller ”silverarmband Pandora” om vi vet vilket märke som vi är ute efter. Tänk på att få köpare till er hemsida och att sökmarknadsföra er hemsida på sökord som är mer specifika.

Vad betyder longtail optimering?

När man prata om Long tail och sökmarknadsföring betyder det att man försöker skriva ett bra innehåll där man försöker få in ord som någon kan tänkas söka på men som är lite för långsökt för att ”punktoptimera” mot.

Om ert huvudord är t.ex. ”värmepumpar” och ni har en hemsida med en lång och välskriven text kring detta. Då kommer ni att synas på många andra sökord än bara det ordet ni satsar på, ni har en lång svans för ert huvudsökord. Ni kan t.ex. bli synlig för ord som ”billig värmepump till villa”, eller ”värmepump IVT greenline 920″ osv.