Mät, följ upp, justera

Det ni stoppar in ska ni få tillbaka

Konverteringsoptimering

En av de stora fördelarna med marknadsföring på nätet och sökmotoroptimering är att nästan allt är mätbart. SEO ska såklart leda till fler besökare till er webbplats men framförallt är det viktigt att det är RÄTT besökare. Konverteringsoptimering handlar om just detta, att optimera sajten för fler konverteringar. Det ni betalar för SEO ska ni få tillbaka i form av ökad försäljning, offertförfrågningar eller liknande.

Genom att mäta trafiken till er hemsida och sätta upp konverteringspunkter kan vi sedan tydligt se hur konverteringsoptimeringen fungerat. Vi mäter även er placering på Google och ni kan följa utvecklingen och av vårt arbete. Vi mäter och analyserar er trafik i Google Analytics, om ni inte har det sedan tidigare installerar vi det åt er på er hemsida.

 

Google Ads VS SEO

Detta säger våra kunder

Sedan 2021 har WebDivision hjälpt oss SEO-strategi. Redan några månader in i samarbetet upplever vi att personliga kontakten och uppföljningar fungerar bra.

De är enkla och raka i kommunikation och förstår vad vi vill med vår digitala marknadsföring.
Det märks också på vårt resultat att det finns ett engagerat team med specialister som bryr sig om vår vision.
Camilla Silbersky
ClearOn AB
Vi har haft ett utmärkt samarbete med WebDivision i flera år och är nöjda med detta. Deras medarbetare är drivande och arbetar aktivt med att förbättra vårt SEO arbete.

Trots rejält konkurrensutsatta sökord med sökvolym på flera tusen sökningar per månad har de lyckats få vår hemsida att kontinuerligt ranka mycket högt på Google.
Thomas Wuttke
Decosteel
Vi valde 2018 att anlita WebDivision för vår e-handel både när det gäller sökmotoroptimering och annonsering via Google. Resultatet?
- Ökning i organisk trafik med 22 %
- Ökad intäkt organiskt 35 %
- Ökad intäkt via Google Ads 116 %
Fredrik Tålhagen
leifarvidsson.se
Svensk Certifiering
Taktäckarna
Leif Arvidsson
sökoptimering statistik

Optimering av konvertering & resultat

Vad som är målet för er skiljer sig mellan olika företag. Ett tjänsteföretag har ett större behov av inkommande förfrågningar. Här kan ett naturligt mål vara ett ifyltt kontaktformulär, skickat e-post eller ett telefonsamtal.
En E-handel har helt andra mål av olika grad. Allt från registrering av nya kunder, produkter som läggs i varukorgen eller genomförda köp. Ibland även kombinerat med besök i en fysisk butik.

I vissa fall är målet med marknadsföringen att vara varumärkesbyggande, eller att kunskapsspridande. Dessa olika mål är olika lätta att få koll på resultatet för. Det kan även vara svårt att veta i vilket stadie SEO-arbetet ger bäst effekt. För att kunna uppnå målet är det viktigt att mäta på rätt mål i förhållande till olika kanaler. Vägen till konvertering skiljer sig därför åt.

I många fall är en ökad synlighet ett viktigt delmål. Därför har vi en kontinuerlig uppföljning av hur er synlighet utvecklar sig på Google. Detta resultat återspeglar sig även i andra sökmotorer.
När det gäller konverteringsoptimeringen för tjänsteföretag och e-handel arbetar vi olika.

Få nya kunder via Google

Vill även ni få nya kunder via Google. Fyll i formuläret så skickar vi er en kostnadsfri offert. 

År i branschen
4 år
Antal SEO-kunder
14
Klickar på de 3 första resultaten​
5 %
kostnad sökmotoroptimering

Uppföljning av SEO-arbete

Vad är syftet med er hemsida?
Är den till för att informera om era tjänster eller att skapa ett mervärde för befintliga kunder?
Vill ni få fler som ringer till er eller är målet att en besökare ska fylla i ert kontaktformulär? 

Oavsett vad ni har för mål med er hemsida måste det mätas och följas upp! 

Vi ser till att ni får koll på era besökare, hjälper med konverteringsoptimeringen och att ta fram viktiga nyckeltal för er digitala marknadsföring.

Vi mäter också hur ni ligger till på Google, alltså vilken position ni har på era sökord och sökfraser. Genom vår rankingportal kan ni se era dagsaktuella placeringar och varje månad sammanställer vi en månadsrapport.

Månadsrapporten mailas ut till er en gång i månaden och där kan ni tydligt se hur era placeringar på Google har utvecklats.

Vilken SEO optimering passar er?

Få nya kunder via Google

Få nya kunder via Google