Loading...
Google Analytics
Meta Description
Rubriker
Title taggen

Title taggens utformning och betydelse

Något som inte alla vet är att med rätt title tagg kan man få mer relevanta och dessutom fler besökare till sin webbsida, eftersom den är av så stor betydelse när folk söker via Google och även andra sökmotorer.

Dagligen stöter vi på webbsidor där title taggen inte utnyttjas eller utnyttjas på helt fel sätt, därför kommer vi i första delen av vår SEO guide gå igenom title taggens betydelse, utformning och vad man bör tänka på.

title taggen

Vad är title taggen och varför är den så viktig?

Man skulle kunna säga att en title tagg närmast kan beskriva som en kapitelrubrik i en bok om man tänker sig att varje kapitel i boken representerar en sida på själva hemsidan. Taggen talar om för sökmotorerna och besökarna vad den specifika hemsidan handlar om, därför bör varje sida på hemsidan ha en unik, relevant och beskrivande titel.

Den klickbara textlänken som återfinns i sökmotorernas resultatlistor (SERP) är titeln, eller delar utav den. Detta innebär att title taggen blir en av de mest avgörande faktorerna då besökaren skall välja att klicka på en träff i resultatlistan. En fråga man bör ställa sig är om texten i sina titlar för respektive sida på sin webbplats är relevanta för besökarna? För att tydliggöra och förklara för sökmotorer och besökare bör title taggen innehålla viktiga sökord som representerar innehållet på sidan i fråga.

Hur kan den se ut i webbläsaren och i resultatlistorna?

I bilden här ovan har valt att visa hur en titel kan se ut i webbläsaren Google Chrome. Chrome har valt att endast använda utrymmet på fliken för att skriva ut title taggen. Men om ni däremot för muspekaren över fliken så kan ni se hela titeln (d.v.s. title taggen).

Var finns title taggen?

Title taggen återfinns nästan alltid högst upp i koden på webbsidor tillsammans med de övriga meta taggarna. Här på Webdivision har vi ett motto som lyder ”Utforma titeln för sökmotorerna – Men skriv den för era besökare”. Det innebär att title taggen ska beskriva för sökmotorerna såväl som för besökarna vad hemsidan handlar om, något som inte alltid är helt enkelt. Därför har vi nedan sammanställt lite tips på faktorer ni bör ha i åtanke för att utforma title taggen på ett sådant sätt.

  • En titel (title tagg) bör inte innehålla mer än 55-60 tecken, inkluderat mellanslag.
  • Dina absolut viktigaste sökord ska ni placera först i title taggen eftersom Google och till viss del andra sökmotorer ger dem mest ”värde”.
  • Möt besökarnas förväntningar genom att skriva relevanta, unika och beskrivande titlar som speglar innehållet på sidan.
  • Skapa inte mer än en title tagg per sida. Sökmotorerna ser det som ett stort fel när de upptäcker sidor som använder sig av fler än en title tagg per sida, dessutom kommer det inte att hjälpa er till bättre ranking på något vis.
  • Eftersom title taggen tydliggör för era besökare vad era sidor handlar om samtidigt som de underlättar för sökmotorerna vid kategoriseringen av dem bör ni ha en unik title tagg för varje sida på er webbplats.
Vi har hjälpt över 250 företag att synas på Google
Vill ni också få nya kunder genom Google?

 

Fyll i formuläret så
skickar vi en kostnadsfri offert
Eller ring oss: 0380-127 00
så hjälper vi er!

GOOGLEANNONSERING

Med annonsering på Google når ni snabbt ut till de som söker efter era tjänster eller produkter. Ni betalar bara när någon klickar på just er annons.

SÖKORDSOPTIMERING

Öka synligheten i Googles träfflista och nå kunder som aktivt letar efter det ni erbjuder. Hos oss betalar ni bara för de dagar ni syns på Googles förstasida!

SÖKMOTOROPTIMERING

Genom att arbeta med rätt sökord och sökmotoroptimering både på och utanför er hemsida hjälper vi er att lyckas med er marknadsföring på Google.

Offert